Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Ulica Znana.
Schemat rozmieszczenia przystanków w zespole Znana

Widok na kraniec autobusowy

Zespół przystankowy Znana (nr 5104, rozkłady jazdy) – zespół autobusowych przystanków przelotowych i krańcowych zlokalizowany w dzielnicy Wola, na ul. Jana Olbrachta przy skrzyżowaniach z ul. Znaną, ul. Boznańskiej i ul. Stromą.

Historia

Kraniec Znana został uruchomiony 24 marca 1986 roku, jako kraniec uliczny przy ul. Jana Olbrachta. Linie kończące tutaj swój bieg zawracają przez kryterium uliczne Jana Olbrachta – Stroma – Strąkowa – Boznańskiej – Jana Olbrachta.

Tego samego dnia zlikwidowano dotychczasowy kraniec w tym rejonie – Strąkowa. Jako pierwsze pojawiły się tutaj linie „155” oraz „355”. W 1989 roku linie „155” oraz „355” połączono w jedną linię – „155”.

W 1999 roku skierowano tutaj początkowo weekendowe kursy linii „522”, a od 2000 roku wszystkie kursy linii 522” z Wilanowa. Dziewięć lat później, w 2009 roku, pojawiła się tutaj także linia 520” z Marysina. W tym samym roku, w miejsce linii „522” pojechała okresowa linia 422”, którą usunięto stąd dwa lata później.

W 2012 roku pojawiła się tutaj linia „197”, a także, w okresie od 2 maja do 9 września, w związku z budową centralnego odcinka drugiej linii metra i zamknięciem ul. Marszałkowskiej, w miejsce „520”, pojechała zastępcza linia „522”. W 2013 roku pętla została wyremontowana - wymieniono wówczas chodnik, wiaty przystankowe, a także nawierzchnię krańca. Rok później usunięto stąd także linię „197”.

25 listopada 2016 roku, w związku z kolejnym etapem rozbudowy II linii metra na Woli, z krańca zniknęła linia 520, którą zastąpiły linie 155 i 167, a także uruchomiono przystanek nr 02 dla linii „129”.

1 sierpnia 2020 roku, w związku z wprowadzeniem zmian dotyczących otwarcia kolejnego odcinka linii metra M2, z pętli zniknęła likwidowana „155”, a na jej miejscu pojawiła się linia „284”.

Układ przystanków

Galeria

Krańce komunikacyjne na Woli:

Obecnie działające: Cmentarz WolskiDworzec Zachodni (Tunelowa)EsperantoKołoMetro Księcia JanuszaMłynówRondo DaszyńskiegoRondo RadosławaWagonowniaZnana
Historyczne: Jana OlbrachtaOdolanyOkopowaPłocka-SzpitalRedutowaStaszicaStrąkowa