FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: Park Kultury w Powsinie.
Powsin-Park Kultury

52° 7.003' N 21° 5.572' E

Zespół przystankowy Powsin-Park Kultury (nr 3056, rozkłady jazdy) – krańcowy zespół przystanków autobusowych, położony w Powsinie przy ul. Opieńki, na wysokości ul. Maślaków.

Historia Edytuj

Kraniec Powsin-Park Kultury, wówczas pod nazwą Powsin, został uruchomiony 1 maja 1952 roku jako kraniec dla sezonowej linii P, kursującej tu z Placu Unii Lubelskiej. W 1958 roku, w miejsce linii P, pojechała linia Powsin, jednak kraniec dalej funkcjonował wyłącznie jako sezonowy (od maja do września).

Stan ten uległ zmianie dopiero w 1962 roku, kiedy to skierowano tutaj nowa linię 139. Przez kolejne 17 lat, aż do 1979 roku, na pętli swój bieg kończyły linie 139 oraz Powsin. W 1979 roku zlikwidowano pośpieszną linię Powsin. W 1982 roku linię 139 zastąpiono linią 139-bis, a rok później dodatkowo skierowano tutaj część kursów linii 140. W 1986 roku linię 139-bis przemianowano na 151. W 1992 roku przeniesiono tutaj kraniec wszystkich kursów linii 140, jednocześnie wycofując stąd linię 151.

W 1994 roku linię 140 przemianowano na 519, która kończy tu swoją trasę do dziś. W 2001 roku pojawiła sie tutaj sezonowa linia 419, która stanowiła alternatywę dla linii 519, jednakże już w 2002 roku ni została uruchomiona. Kolejne zmiany zaszły w 2002 roku, kiedy to zmieniono nazwę zespołu na Powsin-Park Kultury, a także uruchomiono wariantowe linii 130, które funkcjonowały tutaj aż do 2011 roku.

W 2010 roku pętla została wyremontowana, wymieniono wymieniono nawierzchnię krańca z trylinki na kostkę granitową, a podczas remontu linia 519 kończyła swoją trasę na pobliskiej pętli Stare Kabaty. Rok później, w 2011 roku, pojawiła się tutaj kolejna sezonowa linia - 439, która również nie powróciła w następnych latach.

W 2013 roku, w związku z projektem racjonalizacji tras autobusowych w Warszawie, planowano wycofać z Powsina linię 519, skracając ją do pętli Wilanów, jednocześnie kierując do pętli Powsin-Park Kultury nową linie 239. Pod wpływem ogromnej krytyki ze strony mieszkańców, zmiany ograniczono do częściowego wycofania stąd linii 519, przy jednoczesnym zasileniu jej w w weekendy, święta oraz w okresie letnim.

Układ przystanków Edytuj

  • 01:
    krańcowy: 519

Galeria Edytuj

Krańce komunikacyjne w Wilanowie:

Obecnie działające: BranickiegoKępa ZawadowskaPowsin-Park KulturySarmackaŚwiątynia Opatrzności BożejWaflowaWilanówPowsinekOś Królewska
Niewykorzystywane: GlebowaStare Kabaty