Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: osiedle Paluch oraz ulica Paluch.
Schemat rozmieszczenia przystanków w zespole "Paluch"

Solaris Urbino 18 o nr tab. 5253 na pętli

Zespół przystankowy Paluch (nr 4026, rozkłady jazdy) – pętla autobusowa, położona na osiedlu Paluch w dzielnicy Włochy, na krańcu ul. Ogrodników.

Historia

Pierwszy kraniec o nazwie Paluch, na południowym końcu ul. Żwirki i Wigury, został uruchomiony dnia 12 stycznia 1953 roku, dla nowej linii 124. Istniał on jednak jedynie do 1962 roku, kiedy to, w związku z rozbudową płyty Lotniska Chopina, zlikwidowano ponad kilometrowy fragment ulicy wraz z pętlą.

Tuż po likwidacji pierwszego krańca, uruchomiono nową pętlę, o tej samej nazwie, dnia 15 maja 1962 roku, w rejonie ówczesnego skrzyżowania ulic Na Skraju, Paluch i Logicznej, dziś po zmianach siatki ulic na Paluchu przy rozbudowach lotniska jest to skrzyżowanie ulic Paluch, Wieżowej i Ogrodników, przy dzisiejszym zespole przystankowym Schronisko Dla Zwierząt.

W 1988 roku, w celu zapewnienia lepszego dojazdu do ogródków działkowych, wydłużono trasy linii kończących tutaj do nowej, trzeciej już pętli Paluch. Dotychczasowa pętla, w okolicy zespołu Schronisko Dla Zwierząt, istnieje do dziś i jest częściowo wykorzystywana jako parking, ponadto zawraca na niej linia N88, wykonując wjazd kieszeniowy w rejon Palucha.

Obecna pętla o tej nazwie funkcjonuje od 1988 roku na końcu ul. Ogrodników (d. ul. Logiczna, mapa z 1989 roku). Na tej pętli w latach 1996-2003 zawracała przy wjeździe kieszeniowym linia 611, która następnie została całkowicie skierowana do tej pętli, kończąc tu swoją trasę do jej likwidacji 31 maja 2007 roku przy VI nocnej rewolucji.

Układ przystanków

  • 01:
    krańcowy: 124
    okresowy krańcowy: N88

Galeria

Advertisement