Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: osiedle Nowe Bemowo.
Schemat rozmieszczenia przystanków w zespole Nowe Bemowo

Pętla autobusowa (2010)

Pętla tramwajowa (202120182013)

Zespół przystankowy Nowe Bemowo (nr 5161, rozkłady jazdy) – zespół przystanków i krańców autobusowych i tramwajowych, położony na Bemowie, na ul. Powstańców Śląskich, w pobliżu ul. Oławskiej.

Historia

Kraniec autobusowy

Zespół Nowe Bemowo początkowo nosił nazwę Morcinka, a do 15 października 1996 roku nosił nazwę Kawy, wtedy zmieniono nazwę zespołu na obecną.

Jako pierwszą, 31 sierpnia 1997 roku[1], uruchomiono tutaj pętlę tramwajową. Kraniec autobusowy, jako terminal z trzema stanowiskami, uruchomiono niespełna rok później, bo 1 sierpnia 1998 roku, w miejsce wcześniejszych pętli ulicznych Piastów Śląskich oraz Bemowo-Lotnisko.

Jako pierwsze, na pętle skierowano autobusy linii „167, 171”, „507” oraz ekspresowa „E-2”. W 2000 roku skierowano tutaj także linię „106”. W 2004 roku, w miejsce linii „167”, na kraniec pojechała linia „307”, którą wycofano stąd w 2007 roku. W 2005 roku pętlę przebudowano w związku z budową nowego odcinka torów tramwajowych na Powstańców Śląskich na odcinku od pętli Nowe Bemowo do ul. Broniewskiego.

W 2008 roku skierowano tutaj linię „105”, a rok później w jej miejsce pojechała lokalna linia „220” z Fortu Radiowa. W 2011 roku, w związku z rozpoczęciem budowy centralnego odcinka II linii metra, linię „507” skrócono do Dworca Centralnego, w tym samym roku wyremontowano pętlę autobusową. 1 czerwca 2013 roku, w związku z projektem racjonalizacji tras autobusowych, zlikwidowano linię „220”.

25 listopada 2016 roku, w związku z rozpoczęciem budowy zachodniego odcinka II linii metra, skrócono bieg ekspresowej linii „E-2”, a w zamian pojawiła się tutaj linia „121”, którą przedłużono tutaj z Chomiczówki, która kursowała tutaj do 1 września 2018 roku, kiedy to przywrócono podstawową trasę linii „121”, jednocześnie wycofując stąd linię „171”.

1 października 2018 wznowiono kursowanie linii „220” – ponownie z Nowego Bemowa, tym razem do krańca P+R Aleja Krakowska[2].

Kraniec tramwajowy

Pętla tramwajowa została uruchomiona 31 sierpnia 1997 roku, dla linii „12” oraz „13”. Już rok później dołączyły tutaj linie „1” oraz „43”. Taki układ trwał tutaj aż do 2005 roku. W 2005 roku pętlę przebudowano, w związku z budową nowego odcinka torów tramwajowych na Powstańców Śląskich na odcinku od pętli Nowe Bemowo do ul. Broniewskiego.

Po przebudowanie krańca, na pętli kończyły swoją trasę linie „23”, „24” oraz „35”. Od tego czasu, w zespole swój bieg kończą cały czas te same linie tramwajowe. W międzyczasie, w marcu 2016 roku odbył się remont pętli tramwajowej, a także linia „44” miała tutaj swój kraniec.

Układ przystanków

Galeria

Przypisy