Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: stacja metra Politechnika, Politechnika Warszawska i Plac Politechniki.
Schemat rozmieszczenia przystanków w zespole "Metro Politechnika" oraz "DS Riviera"

<place lat="52.21817138" lon="21.01552464" /> Zespół przystankowy Metro Politechnika (nr 7006, rozkłady jazdy) – zespół przystanków i krańców autobusowych i tramwajowych, położony w Śródmieściu na ul. Waryńskiego oraz jej przecznicach – ul. Kaczyńskiego oraz ul. Nowowiejskiej. Zespół tworzy węzeł ze stacją metra (M1) Politechnika.

Historia

Zespół do 1995 roku nosił nazwę Politechnika. Dnia 1 marca 1995 roku utworzono tutaj nowy kraniec autobusowy, którego zadaniem jest obsługa autobusów jadących z Dolnego Mokotowa oraz z Trasy Łazienkowskiej. Początkowo, swój bieg kończyły tutaj linie 409495509 oraz E-4.

grudniu 2014 roku w zespole uruchomiono nowy przystanek nr 14, zmieniono też numerację pozostałych – zmieniono nr 06 na nr 10, nr 10 na nr 12, a nr 11 na nr 07.

Obecnie (2018), swój kraniec mają tutaj 4 linie autobusowe: 118 (od 2011), 411 (od 2008), 502 (od 2011) oraz 514 (od 2011).

Problem z obsługą krańca

Obecnie, w zespole zatrzymuje się 16 linii, z czego aż 5 ma tu swój kraniec. Brak dogodnego miejsca do zawracania powoduje konieczność parkowania autobusów wzdłuż ulicy Waryńskiego - kurs w przeciwną stronę odbywa się z okrążeniem placu Konstytucji.

Problem istniał od początku istnienia krańca, jednakże znacznie nasilił się w 2016 roku, gdy wybudowano drogę dla rowerów wzdłuż ulicy Waryńskiego na wysokości przystanków nr 07 i 09 (gdzie wsiada najwięcej pasażerów) - chodnik (który i tak był bardzo wąski) został jeszcze bardziej zwężony.

Skutkiem braku miejsca na krańcu Metro Politechnika jest tworzenie prowizorycznych krańców w okolicy (czyli zazwyczaj "krańców ulicznych") - W 2010 roku skierowano tutaj linię 415, którą już po niecałym roku skierowano do krańca GUS, podobna sytuacja miała miejsce w 2015 roku, kiedy została tu skierowana nowa linia 151, która po półtora roku została przedłużona do prowizorycznego krańca Nowowiejska.

Od sezonu letniego 2018 roku, linia 385 została wydłużona do krańca Plac Konstytucji, ponieważ także jak w poprzednich latach, dla linii 385 zabrakło miejsca postojowego.

Układ przystanków

Galeria

Linki zewnętrzne

Krańce komunikacyjne w Śródmieściu

Funkcjonujące: BielańskaBrowarnaCentrumCH ArkadiaDworzec CentralnyGUSKonwiktorskaMariensztatMetro Centrum Nauki KopernikMetro PolitechnikaNowowiejskaPlac KonstytucjiPlac PiłsudskiegoPlac Trzech KrzyżyTorwar
Niefunkcjonujące: DługaDworzec GdańskiEmilii PlaterMetro Ratusz ArsenałMiodowaStare MiastoTrębackaZachęta