Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: stacja metra Księcia Janusza i ulica Księcia Janusza.

Schemat rozmieszczenia przystanków w zespole „Metro Księcia Janusza”

Zespół przystankowy Metro Księcia Janusza (nr 5030, rozkłady jazdy) – zespół przystanków autobusowych, położony na Woli w obrębie skrzyżowania ul. Górczewskiej, ul. Jana Olbrachta oraz ul. Księcia Janusza.

Zespół tworzy węzeł ze stacją metra Księcia Janusza.

Do 4 kwietnia 2020 zespół nosił nazwy Jana Olbrachta (przystanki 01, 02, 03 i 04), oraz Ciołka (przystanki 05, 06 oraz 08).

Historia

Pierwszy kraniec w tej okolicy został uruchomiony wraz z nową trasą tramwajową na ulicy Górczewskiej 2 grudnia 1928 roku i początkowo nosił on nazwę Ulrychów[1]. Później zespół otrzymał nazwę Jana Olbrachta obowiązującą do 2020.

Tramwaje jadące wówczas ul. Górczewską zawracały na specjalnej zawrotce, która znajdowała się na wysokości ul. Jana Olbrachta. Pierwszym tramwajem, który dojechał do tej pętli był tramwaj linii 9. Później dojeżdżały do niej jeszcze tramwaje linii podmiejskiej linii B oraz szczytowej linii W. Podczas okupacji dojeżdżała tutaj linia 16.

Po wojnie trasy tramwajowej oraz pętli nie odbudowano. Zamiast nich ul. Górczewską skierowano 22 listopada 1948 roku autobusy linii 109, które dojeżdżały do pętli Księcia Janusza[2][3] położonej w tym samym miejscu.

W 1954 linię 109 wydłużono, a miejsce na pętli zajęły autobusy linii 109-bis. Tą 25 maja 1958 roku przekształcono w 145 z jednoczesnym wydłużeniem trasy w kierunku Koła. W 1961 roku na pętlę skierowano linię 309, a w 1962 roku linię 155. Ta pierwsza kursowała do tej pętli aż do 1978 roku. Od tego czasu przystanki w tym zespole służyły jedynie jako przelotowe.

Sytuacja ta uległa zmianie, gdy 4 lutego 2017 roku, na wniosek mieszkańców, skierowano tutaj linię 129, która do tej pory kończyła swój bieg na Redutowej. 5 marca 2020 do zespołu włączono przystanki z dotychczasowego zespołu Ciołka.

4 kwietnia 2020 (po otwarciu trzech stacji metra na Woli, łącznie z budowaną w tym miejscu stacją Księcia Janusza) zmieniono nazwę przystanku z Jana Olbrachta na Metro Księcia Janusza

Od 1 sierpnia 2020 roku pętlę tutaj mają linie: 714, 719 i 729. Autobusy kończą trasę na przystanku Metro Księcia Janusza 01, a następnie wykonują jako kurs techniczny trasę:

Metro Księcia Janusza 01 - Górczewska - zawrotka na Rondzie Józefa Szczepańskiego "Ziutka" - Górczewska - Przystanek techniczny (nr 71) przed skrzyżowaniem z ul. Deotymy i ul. Elekcyjną - Górczewska - Metro Księcia Janusza 02

Układ przystanków

Galeria

Metro Księcia Janusza

Jana Olbrachta

Przypisy

Advertisement