Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: stacja kolejowa Warszawa Wileńska i stacja metra Dworzec Wileński.
Schemat rozmieszczenia przystanków w zespole Dworzec Wileński

Przystanek nr 05 (2015)

Zespół przystankowy Dworzec Wileński (nr 1003, rozkłady jazdy) – zespół przystanków autobusowych i tramwajowych, położony na Pradze Północ, w obrębie skrzyżowania al. Solidarności i ul. Targowej (tworzącego plac Wileński) oraz ul. Wileńskiej.

Zespół tworzy węzeł ze stacją metra Dworzec Wileński oraz stacją kolejową Warszawa Wileńska.

Historia

W latach 2011-2016 w zespole funkcjonowały także przystanki przy ul. Jagiellońskiej, zostały otwarte w ramach przygotowania objazdów w czasie budowy centralnego odcinka drugiej linii metra, kiedy przeniesione je z pl. Wileńskiego, a zlikwidowane podczas przebudowy torowiska podczas wakacji 2016.

W dzień po otwarciu centralnego odcinka II linii metra, 9 marca 2015 roku, węzeł przesiadkowy przybrał obecny kształt, wyznaczono też przystanki krańcowe na ul. Wileńskiej, ponadto w październiku 2016 roku utworzono na fragmencie al. Solidarności trambuspas z wspólnym przystankiem tramwajowa-autobusowym.

Dworzec Wileński jako kraniec

Kraniec Dworzec Wileński uruchomiono 9 marca 2015 roku, po otwarciu centralnego odcinka II linii metra. Skierowano tutaj wówczas nową, jednokierunkową, okresową linię 412 z Gilarskiej oraz ekspresowe linie E-3 z Targówka oraz E-7 z Osiedla Derby. Obie linie ekspresowe rano dowożą pasażerów do stacji metra, a po południu odwożą z niej.

27 czerwca 2015 roku skrócono tutaj z Metra Stadionu Narodowego linię 512. Dnia 2 maja 2016 roku, w związku z budową wschodniego odcinka metra, linię E-3 przekształcono w całodobową linię 262, pozostawiając na takiej samej trasie.

Dodatkowo, w celu zwiększania częstotliwości kursowania bez zwiększania ilości taboru, którą jest obsługiwana, 26 lutego 2018 roku została skrócona tutaj z Dworca Wschodniego (Kijowska) linia 340.

31 lipca 2019 roku, w związku z otworzeniem dla ruchu ulicy Pratulińskiej, zlikwidowano linię 262.

4 stycznia 2020 roku w związku z drugim etapem zmian tras po wydłużeniu II linii metra do stacji Trocka linię 340 skrócono do Metra Trocka, a linie 412 i 512 zostały wydłużone do Dworca Wschodniego, w związku z czym zespół przestał pełnić funkcji krańcowego.

15 września 2020 roku, w związku z rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Pradze Północ, zostały zlikwidowane przystanki nr 11, 12, 13 i 14, zlokalizowane na ul. Wileńskiej[1].

21 września 2020 roku, wznowiono funkcjonowanie przystanku nr 09, który służy jako przystanek krańcowy dla kursów skróconych linii 162[2].

Układ przystanków

Przypisy

Linki zewnętrzne

Krańce komunikacyjne na Pradze Północ:

Funkcjonujące: CzynszowaDworzec WileńskiDworzec Wschodni (Kijowska)Kawęczyńska-BazylikaMetro Stadion NarodowyPlac HalleraRondo Starzyńskiego
Niefunkcjonujące: RadzymińskaRatuszowa-ZooZajezdnia StalowaZoo