Schemat rozmieszczenia przystanków w zespołach „Faradaya” i „Żerań Wschodni”

Pętla Żerań Wschodni (2015)

Pętla Żerań Wschodni (2008)

Zespół przystankowy Żerań Wschodni (nr 1091, rozkłady jazdy) – zespół przelotowych i krańcowych przystanków autobusowych i tramwajowych, położony na Żeraniu w dzielnicy Białołęka, na północnym krańcu ul. Annopol.

Historia

Pętla przy Marywilskiej

Pierwsza pętla o nazwie Żerań Wschodni została uruchomiona 11 lutego 1952 roku jako kraniec dla nowej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż ulicy Marywilskiej - trasa zapewniała dojazd do nowo budowanych zakładów przemysłowych w tej rejonie.

Jako pierwsza dotarła tutaj wówczas linię 12 kursująca do swojej likwidacji 1 października 1963 roku na Pelcowiznę. Wtedy też jej rolę przejęła linia 1 na Koło przedłużona z Pelcowizny oraz nowa linia 3-bis na Wiatraczną. W 1963 roku kraniec przebudowano[1]. Te dwie linie kursowały do likwidacji pętli, która nastąpiła 17 października 1971 roku.

Pętla przy ulicy Annopol

W związku z budową osiedla Bródno na przełomie lat 60. i 70. XX wieku rozpoczęto budowę alternatywnej linii tramwajowej przez środek osiedla i wzdłuż ulicy Annopol, którą oddano do użytku 17 października 1971 roku. Wtedy też otwarto nową pętlę tramwajową Żerań Wschodni na końcu ulicy Annopol, a pętlę na Marywilskiej zlikwidowano. Jako pierwsze na nową pętlę dojechały kursujące wcześniej do starej pętli tramwaje linii 1 i 3-bis.

16 września 1973 roku do tychże linii dołączyła linia 2 przedłużona z Annopola i kursująca na Sadybę, a po likwidacji trasy tramwajowej do Wilanowa - na Okęcie. 23 lipca 1974 roku zlikwidowano linię 3-bis, a w zamian z Annopola do pętli "Żerań Wschodni" przedłużono linię 3. Linie 1, 2 oraz 3 kończyły wspólnie trasę na tej pętli do 10 maja 1997 roku - wtedy tclinięo 1 zawieszono przy remoncie mostu Gdańskiego, a po jego zakończeniu linię skrócono do krańca Annopol.

2 stycznia 2006 roku na kraniec za linię 3, trafiła linia 25 - zamieniono końce tras tych linii. 16 czerwca 2007 roku linię 25, przy remoncie trasy w Alejach Jerozolimskich, zastąpiła linia 4 i układ ten pozostawiono także po zakończeniu remontu. 15 marca 2009 roku linię 2 zmieniono w okresową linię 41, która kursowała tutaj do 2015, kiedy to została zawieszona w związku z pracami przy ulicy Marynarskiej. Od 2011 do 2013 roku w trakcie budowy centralnego odcinka II linii metra trasę kończyła tu także linia 28.

1 września 2018 roku skierowano tutaj także linię 334, jednocześnie uruchamiając przystanki nr 04, 06 oraz przystanek techniczny (nr 71). 4 marca 2019 roku, w związku z rozpoczęciem budowy II linii metra na Bródnie, zlikwidowane zostały podjazdy linii 1 do krańca Żerań Wschodni, jednocześnie kierując tutaj linie 41 i 214.

W 2015 roku pętla została przebudowana. W przyszłości, około 2025 roku, postulowane będzie wybudowanie obok pętli parkingu Parkuj i Jedź Żerań Wschodni[2].

Układ przystanków

  • 01:
    krańcowy: 4
  • 02:
    nieużywany
  • 03:
    krańcowy: 41
  • 04:
    dla wysiadających: 234
  • 06:
    na żądanie: 314
    dla wsiadających: 234
  • 71:
    techniczny: 234

Galeria

Przypisy