Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy zespołu przystankowego. Zobacz też: osiedle Żerań oraz Fabryka Samochodów Osobowych (FSO).
Schemat rozmieszczenia przystanków w zespołach „Żerań FSO” oraz „EC Żerań”

Zespół przystankowy Żerań FSO (nr 1013, rozkłady jazdy) – zespół przystanków oraz krańców autobusowych oraz tramwajowych położony na pograniczu obszarów MSI Żerań i Pelcowizna oraz dzielnic Białołęka i Praga Północ, u zbiegu Jagiellońskiej, Modlińskiej oraz Toruńskiej.

Przystanki oznaczone numerami 01-04 służą autobusom jako przelotowe (01 i 02 na ul. Modlińskiej, 03 i 04 na ul. Toruńskiej), 05-08 tramwajom jako krańcowe (08 dla wsiadających), a 09-14 autobusom jako krańcowe, za wyjątkiem linii „N13” i „N63”, które mają tu swój stały przystanek przelotowy, umożliwiający przesiadkę do obwodowej linii nocnej „N02”.

Rozważane było pozostawienie po zakończeniu prac tymczasowego przystanku nr 54 jako stałego w celu ułatwienia przesiadki dla pasażerów schodzących na ul. Jagiellońską z Trasy Toruńskiej oraz przeniesienie przystanku nr 02 do zespołu przystankowego EC Żerań, jednak rozwiązania ostatecznie nie wprowadzono.

Historia

Pętla została uruchomiona 21 lipca 1953 roku początkowo tylko dla tramwajów, kursowała tu linia 21. 9 stycznia 1956 roku uruchomiono także kraniec autobusowy, jako pierwszy przyjechał tutaj autobus linii „133”. W 1980 roku kraniec został przebudowany, a w dniach 29 lipca – 5 listopada 2008 wyremontowany. Jednak już w styczniu 2009 jezdnię trzeba było ponownie remontować, ponieważ zapadły się fragmenty jezdni. Pod koniec marca 2013 roku udało się zakończyć przebudowę wewnętrznych peronów przystankowych na pętli tramwajowej (wcześniej jednotorowej w związku z pracami przy Trasie Toruńskiej), dzięki czemu wznowiono funkcjonowanie przystanków 05 i 06, a zawieszono przystanek 07 i zmieniono charakter przystanku 08 z „dla wsiadających” na stały.

Układ przystanków

Galeria

Advertisement