plac Konfederacji

ulica Schroegera

ulica Przybyszewskiego

Tabliczka MSI o osiedlu

Zdobycz Robotnicza – osiedle mieszkalne położone w obszarze Stare Bielany na Bielanach, centralnym punktem jest plac Konfederacji oraz przechodząca przez niego ulica Schroegera. Wybudowane w latach 1926-1932.

Historia

Budowa osiedla rozpoczęła się w 1926 roku, wtedy to spółdzielnia „Zdobycz Robotnicza”, związana z Polską Partią Socjalistyczną, zaczęła zabudowywać opustoszałe wówczas pola bielańskie, na których wcześniej mieścił się rosyjski poligon. Projektantem budynków był Janusz Dzierżawski.

Domy powstały w popularnej w latach 20. XX wieku stylu dworkowym, budynki charakteryzowały się wysokimi, czerwonymi dachami, były to zazwyczaj szeregowe kamieniczki. Siatka ulic wzorowana była na mieście-ogrodzie Ebenezera Howarda, o wyglądzie przypominającym wachlarz, z główną osią pod postacią ulicy Schroegera.

Osiedle budowane było sposobem gospodarczym, to jest z udziałem kredytów państwowych. Niestety spółdzielnia zabudowała tylko ulice Przybyszewskiego, Płatniczą, Kleczewską, Lipińską, Schroegera oraz sam plac Konfederacji, po czym zbankrutowała. Do upadku spółdzielni wybudowano 27 domów.

W 1934 roku na osiedle puszczono linię autobusową, kursowała z placu Konfederacji na plac Wilsona. Początkowo oznaczona była nazwą osiedla Zdobycz Robotnicza, później oznaczenie zmieniono na Z.

W 1939, w związku z wybuchem II wojny światowej, linię zawieszono. Niedaleko osiedla przebiegała też niegdyś linia kolejowa do Palmir. W 1933 roku uruchomiono linię tramwajową do CIWF (dziś AWF), kończącą się na pętli dziś zwanej Twardowska.

Podczas wojny osiedle było areną wielu walk powstańczych, swoje walki toczyło tutaj Zgrupowanie Żniwiarz oraz Żmija.

Po II wojnie światowej osiedle zostało do końca zabudowane, a nazwę pozostawiono ze względu na panujący akurat ustrój. Dopiero w latach 80. XX wieku na placu Konfederacji powstał kościół św. Zygmunta, o który parafianie starali się przez kilkadziesiąt lat.

Linki zewnętrzne