Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy zajezdni tramwajowej. Zobacz też: zespół przystankowy Zajezdnia Wola i warszawska dzielnica Wola.

Zajezdnia Wola (2015)

Zajezdnia w okresie międzywojennym

Odrestaurowana wiata typu „Stolica” na terenie zajezdni

Zachowany fragment starego muru

Zajezdnia tramwajowa Wola (właściwie Zakład Eksploatacji Tramwajów R-1 Wola) – zajezdnia tramwajowa, położona na Woli, przy ul. Młynarskiej 2.

Historia

Zajezdnia powstała w 1903 roku na potrzeby rozwijającej się sieci tramwajów konnych, była to w tamtych czasach czwarta remiza tramwajowa w Warszawie. W 1908 roku została dostosowana do obsługi tramwajów elektrycznych. Po zachodniej stronie ul. Młynarskiej zbudowano 8-torową halę czołową dla 56 wozów, a po przeciwnej stronie powstały Warsztaty Główne o powierzchni 3 000 m². W 1914 w istniejącej zajezdni dobudowano kolejne dwie hale postojowe z kanałami rewizyjnymi na całej długości, co znacznie ułatwiało obsługę wagonów. We wrześniu 1939 roku w skutek bombardowania nastąpiło zniszczenie osiemdziesięciu procent sieci, którą bardzo szybko naprawiono – funkcjonowała także w czasie okupacji.

Dnia 1 sierpnia, w dniu wybuchu powstania warszawskiego, większość taboru przetransportowano na Pragę, co pomogło go uratować. Zajezdnia została szybko zajęta przez powstańców, stając się na kilka dni ważnym ośrodkiem oporu, 5 sierpnia 1944 roku Niemcy zdobyli, a następnie podpalili zakład – zniszczeniu uległy budynki oraz całe wyposażenie zajezdni z większością taboru. Po wyzwoleniu rozpoczęto mozolne odtwarzanie zajezdni, w latach od 1972 do 1974 roku zajezdnia została całkowicie zmodernizowana. Na jej terenie znajdowało się przedszkole dla dzieci pracowników MZA.

W 2014 roku w zajezdni pojawiły się pierwsze tramwaje Pesa 128N Jazz Duo. Na terenie zajezdni Wola znajduje się również budynek zarządu Tramwajów Warszawskich.

Obsługiwane linie

Zajezdnia Wola obsługuje linie (stan na 24 września 2018 roku):
Zwykłe: 9, 10, 11, 13, 14, 20, 23, 24, 26, 27, 28

Ilostan taboru

Wyjazd tramwaju linii 24 z zajezdni

Linki zewnętrzne

Advertisement