Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy zajezdni tramwajowej. Zobacz też: Żoliborz (dzielnica) i Zajezdnia Żoliborz (przystanek).

Zajezdnia tramwajowa Żoliborz

Zajezdnia tramwajowa Żoliborz, a dokładniej Zakład Realizacji Przewozów R-4 „Żoliborz” im. Stefana Ostrowskiego to zakład położony na Bielanach, przy ulicy Zgrupowania AK „Kampinos”. Według założeń z 1955 roku oprócz tramwajów miała obsługiwać także metro, jednak wraz z zaniechaniem planów budowy kolejki podziemnej nie zrealizowano tej części.

Nietypowa nazwa, nosząca znamiona błędu geograficznego, wzięła się stąd, że wówczas (do 1994 r.) Bielany były częścią Żoliborza, a nie – jak obecnie – samodzielną dzielnicą.

Nowa zajezdnia miała pojemność 250 wagonów, oprócz tego na 10,2 hektarach umieszczono sześciotorową halę obsługi codziennej, sześciotorową halę remontową, budynek administracyjno-socjalny oraz tory postojowe. W 2008 r. wybudowano budynek tokarki podtorowej. W 2015 r. dokonano znacznej przebudowy zakładu. Wydłużone zostały hale obsługi codziennej, zadaszono tory postojowe oraz wyremontowano i wydłużono halę remontową Oprócz tego na terenie zajezdni znajduje się także 15 stanowisk przeglądowych tramwajów.

Zajezdnia Żoliborz obsługuje linie (stan na 23 marca 2018 roku):
Zwykłe: 1, 2, 4, 6, 11, 15, 17, 18, 22, 23, 24, 26, 28, 33, 35.

Tabor

Razem: 226 pojazdów

Zajezdnie tramwajowe w Warszawie:

Istniejące: R-1 WolaR-2 PragaR-3 MokotówR-4 Żoliborz
Planowane: Annopol
Dawne: InżynierskaMuranówPuławskaRakowiec /Opaczewska/Słodowiec