Prezydent Donald Trump na pl. Krasińskich

Wizyta prezydenta Donalda Trumpa – dyplomatyczna wizyta prezydenta Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnych, która odbyła się 5-6 lipca 2017.

Donald Trump

Donald Trump

Donald John Trump (ur. 14 czerwca 1946 w Nowym Jorku) – amerykański przedsiębiorca, osobowość telewizyjna oraz polityk, od 20 stycznia 2017 prezydent Stanów Zjednoczonych.

Urodzony i wychowany w nowojorskim Queens, w 1968 otrzymał dyplom z ekonomii na Wharton School of Business. W 1971 przejął rodzinną firmę Elizabeth Trump & Son, zmieniając później jej nazwę na The Trump Organization. W 2015 znalazł się na 72. miejscu najbardziej wpływowych ludzi świata, z kolei w 2016 – z majątkiem wartym 4,5 miliarda dolarów został sklasyfikowany na 324. miejscu listy najbogatszych ludzi świata dwutygodnika Forbes.

8 listopada 2016 wygrał wybory prezydenckie, pokonując kandydatkę Partii Demokratycznej, Hillary Clinton. Urząd objął 20 stycznia 2017. Jest najstarszą (w momencie objęcia urzędu) i najbogatszą osobą w historii sprawującą urząd prezydenta Stanów Zjednoczonych.

Źródło: Donald Trump, autorzy, licencja: CC BY-SA 3.0

Przebieg wizyty

Widok na pl. Krasińskich w dniu przemówienia Prezydenta Trumpa

Prezydenci Polski i USA na szczycie Inicjatywy Trójmorza

Donald J. Trump przyleciał na Lotnisko Chopina 5 lipca 2017 po godz. 22. Pojawił się wraz z pierwszą damą USA Melanią oraz córką prezydencką Ivanką. Został przewieziony do Hotelu Marriott.

6 lipca wziął udział jako gość w szczycie Trójmorza (inicjatywie zrzeszającej 12 państw Europy Środkowo-Wschodniej[1]) oraz wygłosił przemówienie na pl. Krasińskich, uprzednio składając wieniec przed Pomnikiem Powstania Warszawskiego.

Po przemowie wrócił na lotnisko i udał się do Niemiec na szczyt G-20 w Hamburgu.

Wizyta w Centrum Nauki Kopernik

W czasie Szczytu Trójmorza pierwsza dama USA Melania Trump, wraz z pierwszą damą RP Agatą Kornhauser-Dudą, odwiedziła Centrum Nauki Kopernik[2].

Komunikacja miejska

Przyjazd prezydenta Donalda Trumpa wymusił liczne zmiany w ruchu oraz komunikacji miejskiej. Okresowo wyłączono z ruchu plac Krasińskich (ul. Miodowa), ul. Wybrzeże Gdańskie (od ul. Boleść do ul. Grodzkiej), ul. Nowy Zjazd, a na czas przejazdu z i na lotnisko także ul. Żwirki i Wigury.

Przypisy

  1. Szczyt Trójmorza z udziałem prezydenta USA PL/ENG. Prezydent.pl, dostęp: 6 lipca 2017
  2. Wizyta Pierwszych Dam Polski i USA, Prezydent.pl, dostęp: 6 lipca 2017

Linki zewnętrzne