Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy Warszawskich Zakładów Telewizyjnych. Zobacz też: Zespół przystankowy Zabraniecka WZT.

Warszawskie Zakłady Telewizyjne – nieistniejące zakłady produkujące sprzęt telewizyjny, które znajdowały się na Utracie w dzielnicy Targówek, przy ul. Matuszewskiej 14 (ul. Księżnej Anny 24). Zakład zmieniał kilkukrotnie nazwę: Warszawskie Zakłady Telewizyjne, Zakłady Telewizyjnego Sprzętu Profesjonalnego UNITRA WZT, następnie Warszawskie Zakłady Telewizyjne "Elemis" SA.

Trudno jednoznacznie ustalić datę powstania przedsiębiorstwa. Zajmowało się ono produkcją urządzeń na potrzeby powstającej w latach 50. XX wieku polskiej telewizji – m.in. kamer telewizyjnych, wszelkiego innego wyposażenia studiów telewizyjnych, a także pierwszych odbiorników telewizyjnych oraz kamer telewizji przemysłowej (do lat 80.), opartych ówcześnie na widikonach. Przez wszystkie te lata opracowywano tam i uruchamiano produkcję wszystkich profesjonalnych urządzeń dla Telewizji Polskiej. Pierwszym powszechnie znanym produktem WZT był telewizor "Wisła", oparty o konstrukcję radziecką. Jego produkcja rozpoczęła się około 1956 roku i prawdopodobnie w tym czasie powstał też zakład.

Po 1989 roku, w wyniku przekształceń przedsiębiorstwo zmieniło formę własności z przedsiębiorstwa państwowego na spółkę akcyjną. Przedsiębiorstwo straciło dotychczasowy monopol na dostawy aparatury profesjonalnej, zwłaszcza dla nowo powstających stacji telewizyjnych. Spowodowało to spadek sprzedaży. Pod koniec lat 90. XX wieku spółka ogłosiła upadłość. Od 1 stycznia 2003 roku WZT "Elemis" SA były postawione w stan likwidacji, a 19 marca 2007 roku firma została wykreślona z rejestru przedsiębiorców.

Teren dawnych zakładów zajęty jest dzisiaj przez inne zakłady oraz magazyny.

Advertisement