Warszawskie Centrum Finansowe
Warsaw Financial Center
adres: ul. Emilii Plater 53
Śródmieście
Warszawafoto5.jpg
Warszawskie Centrum Finansowe,
widok z 32. piętra hotelu InterContinental
Całkowita wysokość: 165,0 m
Wysokość do dachu: 144,0 m
Liczba kondygnacji
nadziemnych:
31
Rozpoczęcie budowy: 1997
Ukończenie budowy: 1999
Projektant: A. Epstein & Sons International, Kohn Pedersen Fox Associates

Warszawskie Centrum Finansowe (Warsaw Financial Center, WFC) – wieżowiec położony w Śródmieściu Północnym, przy ul. Emilii Plater 53, na rogu z ul. Świętokrzyską.

Wieżowiec powstał w latach 1997-1999 na niezabudowanej posesji (w czasach PRL-u miało tu powstać tzw. Zachodnie Centrum Warszawy) według projektu pracowni A. Epstein & Sons International i Kohn Pedersen Fox Associates, przy współpracy z polskimi architektami, dla firmy Golub & Company. Podczas prac, w celu umieszczenia na dachu 21-metrowej iglicy, użyto śmigłowca Mi-8. Wieżowiec wybudowano w stylu postmodernistycznym, w oparciu o konstrukcję żelbetową. Koszt budowy wieżowca wyniósł około 115 milionów dolarów. W 2012 roku za sumę 210 mln euro wieżowiec przejęło konsorcjum Curzon Capital Partners III.

Sześć najniższych kondygnacji wieżowca zajmuje parking z 337 miejscami, ich wysokość wynosi 30 metrów, co według koncepcji architektów ma harmonizować się z okoliczną zabudową. Siódme piętro zajmują bar, klub odnowy biologicznej, punkt usług pocztowych, kwiaciarnia i biuro podróży, a piętra od ósmego do dwudziestego trzeciego oraz od dwudziestego ósmego przeznaczone są na biura – m.in. Biuro Handlowe Ambasady Królestwa Tajlandii. Pomiędzy 24. a 28. piętrem znajduje się zaplecze techniczne wieżowca, a jego szczyt wieńczy 21-metrowa iglica.

Wieżowiec posiada własną prądnicę, detektory dymu, myjnię samochodową oraz stację uzdatniania wody. W podziemiach znajduje się 5 zbiorników na wodę o łącznej pojemności około 600 000 litrów. Poruszanie się między piętrami umożliwia 16 szybkobieżnych wind, budynek jest też w pełni przystosowany dla niepełnosprawnych. Łączna powierzchnia wszystkich pięter wynosi 70 800 m2, z czego przez biura wykorzystywanych jest około 50 000 m2.

Ciekawostką na temat budynku jest fakt, że co drugi filar w zewnętrznej części budynki nie pełni żadnej roli konstrukcyjnej, zadaniem tych filarów jest nadanie budynkowi wrażenia solidności konstrukcji. Wnętrza holu wejściowego nawiązują natomiast estetyką do stylu art déco amerykańskich wieżowców z lat 30. XX wieku.

Galeria

Linki zewnętrzne

Wieżowce Warszawy
W kolejności od najwyższego do najniższego, uwzględniono wszystkie budynki liczące co najmniej 90 metrów:
Pałac Kultury i NaukiWarsaw Trade TowerRondo 1Centrum LIM (Hotel Mariott)Warszawskie Centrum FinansoweInterContinentalCosmopolitanChałubińskiego 8IntracoSpektrum TowerŁucka CityBłękitny WieżowiecMillennium PlazaCentral TowerNovotelBabka TowerZłote TarasyPZU TowerIlmetHotel HiltonNorth GateThe Westin WarsawJM TowerING Tower