Widok ogólny stacji (2015)

Widok ogólny stacji (2009)

Warszawa Zachodnia Peron 8 – część stacji Warszawa Zachodnia, dawniej samodzielny przystanek kolejowy, obsługiwany przez Koleje Mazowieckie i Szybką Kolej Miejską linie S9 oraz tymczasowo ze względu na budowę przystanku Warszawa Targówek linii S3, położony przy al. Prymasa Tysiąclecia, w kompleksie Dworca Zachodniego. Znajduje się na 4. kilometrze linii kolejowej nr 20, łączącej stację Warszawa Główna Towarowa ze stacją Warszawa Praga.

Przystanek został uruchomiony 12 września 1986 roku pod nazwą Warszawa Wola w wyniku wniosków pracowników okolicznych zakładów przemysłowych, uzyskał jeden łukowato wygięty peron z dwiema krawędziami peronowymi, zadaszony wiatami przystankowymi, bez kas biletowych. W 2012 roku zapadła decyzja o włączeniu przystanku w kompleks Dworca Zachodniego, wobec czego 20 maja 2012 roku oficjalnie zmieniono nazwę przystanku na Warszawa Zachodnia Peron 8. Jednym z powodów były skargi pasażerów podróżujących ze stacji położonych na linii legionowskiej podróżujących na zachód i z powrotem, którzy nie mogli kupić biletów na podróż z przesiadką na dworcu Zachodnim (taryfy Kolei Mazowieckich i Przewozów Regionalnych pozwalają na podróż na jednym bilecie z przesiadką z jednego na drugiego przewoźnika, ale przesiadka musi odbywać się na tym samym przystanku względnie stacji). Jednocześnie pasażerowie rozpoczynający podróż z tego peronu utracili prawo zakupu biletu na pokładzie pociągu bez dopłaty. Od tego czasu na peronie stanął też automat biletowy.

Z peronu 8 można dojechać elektrycznymi pociągami podmiejskimi m.in. do: Warszawy Gdańskiej, Legionowa, Wieliszewa, Nasielska, Ciechanowa i Działdowa. Do stacji można dojechać wszystkimi liniami komunikacyjnymi zatrzymującymi się w zespole przystankowym Armatnia, Dworzec Zachodni (Tunelowa) i Dworzec Zachodni.

Plakat PKP PLK obwieszczający zamknięcie fragmentu linii z powodu prac modernizacyjnych

Peron 8 podczas prac modernizacyjnych, stan 04.2017

12 marca 2017 czasowo zawieszono funkcjonowanie peronu 8 w związku z modernizacją linii kolejowej nr 20. W ramach prac modernizacyjnych sam peron również zostanie przebudowany i zostanie zbudowana kładka nad torami. Jego funkcjonowanie przywrócono 21 października 2018 roku po zakończeniu prac modernizacyjnych.

Z powodu budowy przystanku Warszawa Targówek skierowano tu linię SKM S3.