Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Dworzec Wileński

Dworzec Petersburski, koniec XIX w.

Tył dworca

Warszawa Wileńska (lub także Dworzec Wileński, Dworzec Petersburski) - stacja kolejowa położona na alei Solidarności w pobliżu skrzyżowania z Targową, w dzielnicy Praga Północ. Obecnie usytuowany w skrzydle centrum handlowego Galeria Wileńska. Widnieje na liście przystanków Zarządu Transportu Miejskiego (nr 1920, rozkłady jazdy).

Historia

Zbudowany jako Dworzec Petersburski w Warszawie w roku 1863 pod zaborem rosyjskim, stanowił stację początkową kolei łączącej Warszawę ze stolicą Carskiej Rosji. Ówcześnie sam gmach usytuowany był przy wylocie ulicy Zaokopowej w ulicę Wileńską, na wysokości dzisiejszej al. Solidarności. W 1915 roku wycofujący się ze stolicy Rosjanie wysadzili dworzec. Obecnie znajduje się tam osiedle kolejarskie oraz Budynek Dyrekcji Kolei Państwowych.

Po 1918 roku został przemianowany na Dworzec Wileński i przesunięty w kierunku ulicy Białostockiej. Stanowił w tym czasie ważną stację wylotową w kierunku na Białystok, Grodno, Wilno i Rygę. W okresie powojennym stopniowo spadało jego znaczenie.

W 2002 roku zbudowano Centrum Handlowe Wileńska, którego częścią stał się odnowiony Dworzec. W 2015 roku została tu otwarta stacja drugiej nitki metra Dworzec Wileński.

Dworzec dzisiaj

Obecnie dworzec posiada znaczenie dla ruchu pociągów lokalnych na północny-wschód od Warszawy, dojechać z niego można między innymi do Wołomina, Tłuszcza, Małkini, Wyszkowa i Ostrołęki. Eksploatowany jest przez Koleje Mazowieckie.

Istnieją koncepcje, aby wyburzyć centrum handlowe, stację kolejową przenieść do podziemi, zaś w tym miejscu wybudować zespół apartamentowców.

Ciekawostki

Komunikacja

Do stacji kolejowej można dotrzeć każdym z pojazdów komunikacji miejskiej zatrzymującym się w zespole Dworzec Wileński.

Advertisement