Dworzec Wileński

Dworzec Petersburski, koniec XIX w.

Tył dworca

Warszawa Wileńska (lub także Dworzec Wileński, Dworzec Petersburski) to stacja kolejowa położona na alei Solidarności w pobliżu skrzyżowania z Targową, w dzielnicy Praga Północ. Obecnie usytuowany w skrzydle centrum handlowego Galeria Wileńska. Widnieje na liście przystanków Zarządu Transportu Miejskiego (nr 1920, rozkłady jazdy).

Historia

Zbudowany jako Dworzec Petersburski w Warszawie w roku 1863 pod zaborem rosyjskim, stanowił stację początkową kolei łączącej Warszawę ze stolicą Carskiej Rosji. Ówcześnie sam gmach usytuowany był przy wylocie ulicy Zaokopowej w ulicę Wileńską, na wysokości dzisiejszej al. Solidarności. W 1915 roku wycofujący się ze stolicy Rosjanie wysadzili dworzec. Obecnie znajduje się tam osiedle kolejarskie oraz Budynek Dyrekcji Kolei Państwowych.

Po 1918 roku został przemianowany na Dworzec Wileński i przesunięty w kierunku ulicy Białostockiej. Stanowił w tym czasie ważną stację wylotową w kierunku na Białystok, Grodno, Wilno i Rygę. W okresie powojennym stopniowo spadało jego znaczenie.

W 2002 roku zbudowano Centrum Handlowe Wileńska, którego częścią stał się odnowiony Dworzec. W 2015 roku została tu otwarta stacja drugiej nitki metra Dworzec Wileński.

Dworzec dzisiaj

Obecnie dworzec posiada znaczenie dla ruchu pociągów lokalnych na północny-wschód od Warszawy, dojechać z niego można między innymi do Wołomina, Tłuszcza, Małkini, Wyszkowa i Ostrołęki. Eksploatowany jest przez Koleje Mazowieckie.

Istnieją koncepcje, aby wyburzyć centrum handlowe, stację kolejową przenieść do podziemi, zaś w tym miejscu wybudować zespół apartamentowców.

Ciekawostki

Komunikacja

Do stacji kolejowej można dotrzeć każdym z pojazdów komunikacji miejskiej zatrzymującym się w zespole Dworzec Wileński.

Linia kolejowa nr 21 (Warszawa Wileńska — Zielonka)
koniec liniiWarszawa Wileńska — Ząbki