FANDOM

Waga 1912

Waga osobowa

Waga osobowa w Parku Ujazdowskim z bliska

Waga z bliska

Waga osobowa w Parku Ujazdowskim – zabytkowa waga osobowa, która znajduje się w Parku Ujazdowskim przy wejściu od ulicy Pięknej.

Waga została wyprodukowana w 1898 roku przez Lubelską Fabrykę Wag na Wystawę Światową w Paryżu w 1900 roku. Prawdopodobnie powstało tylko pięć egzemplarzy tego urządzania, z których zachowały się dwa. Egzemplarz z Paryża trafił do Wiktorii Kaweckiej, primadonny Operetki Warszawskiej.

Był to mało delikatny prezent jednego z jej wielbicieli, generała armii austro-węgierskiej. Po siedmiu latach, w czasie których waga zdobiła apartamenty Kaweckiej, m.in. w Petersburgu, Wilnie i Bukareszcie, artystka podarowała ją swojej kuzynce i przyjaciółce, Henryce Matysiak. Ta, po wykupieniu dwóch metrów kwadratowych terenu przy najbardziej uczęszczanej alejce Parku Ujazdowskiego i wybudowaniu dla wagi specjalnego domku, w której odtąd była przechowywana, zaczęła w 1912 roku odpłatnie ważyć na niej spacerowiczów.

W powstaniu warszawskim zniszczeniu uległ domek, jednak samo urządzenie cudem ocalało. Odnalezione po wojnie na terenie zdewastowanego parku zostało zwrócone właścicielom. Kuzyn Henryki Matysiak odbudował domek i waga znów zaczęła służyć warszawiakom. Jej obecny właściciel jest dalekim krewnym poprzednich właścicieli.

Ważenie odbywa się w pozycji siedzącej. Zabytek działa z dokładnością do 100 gramów. Z wagi mogą korzystać osoby, których ciężar nie przekracza 149,9 kg, taki jest bowiem maksymalny zakres jej działania. Osiągnięty wynik jest wybijany przez specjalny mechanizm na małym kartoniku i opatrzony datą przekazywany na pamiątkę ważonym osobom (paniom przekazywany jest on bardzo dyskretnie).

Do najbardziej wzruszających należą chwile, kiedy do charakterystycznego zielonego domku podchodzą ludzie, którzy wyjechali z Warszawy kilkadziesiąt lat temu, wspominając, jak przed wojną na tę samą parkową wagę sadzały ich matki i babcie.

Waga jest nieczynna w soboty. W pozostałe dni tygodnia jest czynna w ciepłe i słoneczne dni, od maja do września, zwykle w godzinach 13.00-16.00.

Ciekawostki

  • Wśród sławnych osób, które zważyły się na wadze, byli m.in. Józef Piłsudski z córkami oraz generał Charles de Gaulle. Dzięki bliskości kompleksu budynków Sejmu i Senatu oraz wielu ambasad swoją osobistą wagę na zabytkowym urządzeniu sprawdziło również wielu znanych polskich i zagranicznych polityków.
  • Kolejni prywatni właściciele wagi automatycznie stawali się także właścicielami dwóch metrów kwadratowych parkowej alejki, za który od blisko 100 lat płacą do kasy miejskiej podatek od nieruchomości.

Galeria