Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii tramwajowej W. Zobacz też: W (strona ujednoznaczniająca).
 W  Czas jazdy (min):
min – max
20 – 22
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 45-5045-50- minut

Schemat historycznych tras linii W (powiększ)

Tramwaj N1 na linii W na Moście Poniatowskiego

Tramwaj N3 na linii W na ul. Towarowej

Wagon 13N nr 407 na linii W na pętli Aleja Zieleniecka (10 stycznia 2016)

Wagon K nr 445 na linii W z okazji Walentynek (14 lutego 2016)

Wagon Lw nr 541 na linii W na przystanku Muzeum Powstania Warszawskiego (1 sierpnia 2016)

Tablica boczna (10 stycznia 2016)

Tablica boczna (15 stycznia 2017)

Wagon N3 nr tab. 674 na wielkanocnej linii W

Wlinia tramwajowa specjalna, która kursuje na różnych z trasach podczas specjalnych okazji, między innymi w Poniedziałki Wielkanocne, Walentynki, finały Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz w rocznicę wybuchu powstania warszawskiego, jest obsługiwana przez tabor zabytkowy.

Historia

Linia W została uruchomiona po raz pierwszy w maju 1935 roku, kiedy to przez cztery miesiące wspomagała linię tramwajową B w obsłudze odbywającej się na Kole wystawy mieszkaniowej BGK, kursowała wówczas na trasie UlrychówKoło wzdłuż ul. Księcia Janusza. Po likwidacji mieszkańcy zaczęli domagać się jednak przywrócenia linii, więc pod wpływem tychże postulatów przywrócono ją do kursowania w październiku 1935 roku na tej samej trasie.

15 maja 1937 linia W została przeniesiona na całkowicie nową trasę SadybaWilanów przez ul. Powsińską i ul. Wiertniczą, natomiast na starej trasie uruchomiono linię K. W sierpniu, kilka miesięcy później, linię przedłużono wzdłuż Czerniakowskiej, Książęcej i Alej Jerozolimskich na Plac Starynkiewicza. Kursowała tak do 8 września 1939 roku, do zawieszenia kursowania spowodowanego intensywnymi bombardowaniami miasta. Przywrócono ją do kursowania 21 lipca 1940 roku na skróconej trasie z Placu Bernardyńskiego do Wilanowa, jednak ostatecznie uległa likwidacji w lutym 1941 roku, kiedy to przekształcono ją w linię tramwajową 2w.

Po raz kolejny linia W została uruchomiona 9 maja 1954 roku w wyniku przekształcenia linii 15w jako linia specjalna sezonowa, uruchamiana w dni wyścigów konnych na służewieckim torze – kursowała wówczas na trasie z Placu Zbawiciela przez ul. Puławską na Wyścigi. Uruchamiano ją co roku w sezonie wyścigowym, w 1957 roku jej trasę przedłużono przez Marszałkowską i Aleje Jerozolimskie na Plac Starynkiewicza, a w 1963 roku linię zlikwidowano – w roku następnym linia nie została ponownie uruchomiona.

Od 1996 roku linia W uruchamiana jest jako linia specjalna w okresie Świąt Wielkiej Nocy, od 2000 roku dodatkowo w rocznicę wybuchu powstania warszawskiego, zaś od 2013 roku również z okazji Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 1 sierpnia 2021 roku

Ulice

Cmentarz WolskiWolskaal. SolidarnościOkopowaTowarowapl. ZawiszyGrójeckaPlac Narutowicza

Przystanki

K1.gif Cmentarz Wolski
S.gif Sowińskiego
S.gif Reduta Wolska
S1.gif Cmentarz Prawosławny
S.gif Elekcyjna
S.gif Osiedle Wolska
S.gif Sokołowska
S.gif Płocka
S.gif Zajezdnia Wola
S.gif Okopowa
S.gif Muzeum Powstania Warszawskiego
S.gif Rondo Daszyńskiego
S.gif Plac Zawiszy
S.gif Ochota-Ratusz
K2.gif Plac Narutowicza

Galeria

Poniedziałek wielkanocny 2017

25. finał WOŚP (2017)

26. finał WOŚP (2018)

74. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego (2018)

Linki zewnętrzne

Advertisement