Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy dzielnicy. Zobacz też: Ursynów (strona ujednoznaczniająca).

Ratusz Dzielnicy Ursynów

Ursynow herb.png

Flaga ursynowa.pngUrsynów – położona w południowej części Warszawy dzielnica o powierzchni 43,79 km²[1], licząca 150 668 mieszkańców (stan na 1.01.2019[2]). Burmistrzem dzielnicy jest Robert Kempa.

Historia

Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego

Tablica pamiątkowa na Pałacu Ursynów wyjaśniająca etymologię nazwy dzielnicy

Imielin, widok na ulicę Rosoła i centrum miasta

Ulica Płaskowickiej – zachód słońca

Typowa zabudowa mieszkalna dzielnicy

Nazwa dzielnicy pochodzi od Juliana Ursyna Niemcewicza, który w tych okolicach posiadał od 1822 do 1831 roku swoje dobra. Przed wprowadzeniem nowego podziału administracyjnego 27 października 2002 była to gmina Warszawa-Ursynów; wcześniej, do 1994, tereny dzisiejszego Ursynowa były częścią dzielnicy Mokotów.

W Słowniku Geograficznym Królestwa Polskiego z 1892 roku znajduje się informacja na temat Ursynowa[3]. Jest opisany jako:

Quote-alpha.png
Willa i folw., pow. warszawski, gm. Wilanów, par. [parafia] Służew. Odległość 10 w. [wiorst][4] od Warszawy, na lewo od drogi bitej do Piaseczna, ma 18 mk [mieszkańców], 108 mr [mórg]. Hodowla bydła rasy Holendra i piękna stajnia. W 1827 r. 2 dm [domy] i 13 mk [mieszkańców]. Folwark ten nosił poprzednio nazwę Rozkosz. Julian Ursyn Niemcewicz nabywszy go na swą siedzibę letnią nazwał Ursynowem. Obecnie własność hr. Ludwika Krasińskiego.

Granice dzielnicy

Ograniczona ulicami Bokserską, aleją Wyścigową, Doliną Służewiecką i Przy Grobli od północy, Arbuzową, Orszady, Gąsek i Opieńki od wschodu, na południu i zachodzie granicą miasta i linią kolejową ze stacjami Dawidy i Okęcie.

Współczesność

Ursynów jest największym zespołem osiedlowym stolicy. Do niedawna jedynie "dzielnica-sypialnia", powoli zmienia swój charakter - głównie dzięki centrom handlowym (przede wszystkim hipermarkety), rozrywkowym (Multikino Ursynów) oraz instytucjom publicznym takim jak Narodowy Instytut Onkologii, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, czy wyższym uczelniom prywatnym, które także mają swoją siedzibę w tej dzielnicy.

W przyszłości dzielnica może powiększyć się o dwie podwarszawskie miejscowości – Julianów i Józefosław.

Zabudowa

Zabudowa Ursynowa jest różnorodna. Niektóre części tego rozległego terenu zajmują domy jednorodzinne (Moczydło oraz Stary Imielin), jednakże przeważają bloki, których liczba stale rośnie. Jest to szczególnie zauważalne w południowej części dzielnicy. W Wolicy można natomiast znaleźć pozostałości po dawnej wsi - znajdują się tam stare domy.

Komunikacja miejska

Na Ursynowie znajduje się dwanaście krańców autobusowych, pierwsze powstały Wyczółki (15 września 1971)[5], a jako ostatni - Krasnowola (29 stycznia 2018). Obecnie autobusy poruszające się po dzielnicy mają zadanie dowożenia mieszkańców do metra[6], które zostało uruchomione w 1995 roku. Na Kabatach znajduje się także stacja techniczno-postojowa metra.

Sport

Przy ul. Koncertowej 4 zarejestrowany jest grający w lidze okręgowej klub piłkarski SEMP Ursynów. Z braku pełnowymiarowego boiska na terenie dzielnicy, domowe mecze rozgrywa w Ursusie.

Najważniejsze obiekty

Na Ursynowie znajdują się liczne ważne obiekty, jak Zespół pałacowo-parkowy w Natolinie, Kościół św. Katarzyny, kościół przy parafii Wniebowstąpienia Pańskiego, Tor wyścigów konnych Służewiec, Ogród Botaniczny PAN, Las Kabacki, także Narodowy Instytut Onkologii, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego i centra handlowe i usługowe jak Multikino, Tesco Kabaty, E. Leclerc czy Galeria Ursynów. Nad Ursynowem dominują dwa wzniesienia: Kopa Cwila oraz Wzgórze Trzech Szczytów szerzej znane jako Górka Kazurka.

W skład dzielnicy wchodzi wiele rejonów i osiedli: Nowy Służewiec, Wyczółki, Grabów, Krasnowola, Grabówek, Ludwinów, Pyry, Jeziorki Południowe, Jeziorki Północne, Zgorzała nad Jeziorem, Dawidy Poduchowne i Dąbrówka wzdłuż ulicy Puławskiej oraz Jary, Stokłosy, Ursynów Północny, Imielin, Wolica, Natolin, Moczydło, Kabaty, Łęczyca i Zakopane na Ursynowie właściwym.

Zobacz też: Zielony Ursynów

Burmistrzowie Ursynowa

Robert Kempa

Rada Dzielnicy Ursynów

Zobacz więcej w artykule: Rada Dzielnicy Ursynów.

Przewodniczący Rady Dzielnicy Ursynów

Zobacz też

Linki

Przypisy

Obszary Ursynowa wg Miejskiego Systemu Informacji

DąbrówkaGrabówJeziorki PołudnioweJeziorki PółnocneKabatyNatolinPyryTeren Wydzielony Rezerwat „Las Kabacki”Skarpa PowsińskaStary ImielinStary SłużewUrsynów CentrumUrsynów PółnocnyWyczółki

Dzielnice Warszawy

BemowoBiałołękaBielanyMokotówOchotaPraga PołudniePraga PółnocRembertówŚródmieścieTargówekUrsusUrsynówWawerWesołaWilanówWłochyWolaŻoliborz