Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy dzielnicy. Zobacz też: Ursus (strona ujednoznaczniająca).

Urząd Dzielnicy Ursus

Osiedle Niedźwiadek

Ursus to licząca 57 237 (2015) mieszkańców dzielnica Warszawy położona w zachodniej części miasta. Powierzchnia dzielnicy wynosi 9,35 km².

Historia

W XIV wieku na terenie dzisiejszego Ursusa istniały trzy wsie - Czechowice, Skorosze i Szamoty, w późniejszym czasie powstała także wieś Gołąbki. Prawdziwy rozwój nastąpił na początku XX wieku, kiedy to Skorosze stały się siedzibą gminy, a na początku lat 20-tych w sąsiednim Szamotach wybudowano Zakłady Mechaniczne Ursus.

Sąsiednie Czechowice szybko przekształcił się w osiedle robotnicze. W 1952 Czechowice, Skorosze i Szamoty złączono w jeden organizm miejski, a w 1954 zmieniono nazwę na Ursus, aby uniknąć mylenia miasta z Czechowicami-Dziedzicami na Śląsku. W latach 1968-78 w Ursusie powstało duże osiedle mieszkaniowe Niedźwiadek.

25 czerwca 1976 w Zakładach Mechanicznych Ursus doszło do strajków, brutalnie spacyfikowanych przez milicję. 1 czerwca 1977 "za karę" po strajkach robotniczych Ursus przyłączono do Warszawy (jako składnik dzielnicy Ochota), samodzielną dzielnicą jest od 1 stycznia 1993 roku.

Granice dzielnicy

Ograniczona ulicami Świerszcza, Zapustną i Badylarską od wschodu (granica z Włochami), trasą kolejową z Warszawy Głównej Towarowej do Łowicza od północy (od ulicy Gierdziejewskiego na wschód do granicy z Włochami granica z Bemowem), jej bocznicą kolejową do linii średnicowej od zachodu oraz Alejami Jerozolimskimi od południa.

Otoczenie

Najważniejszym miejscem w Ursusie są podupadające Zakłady Mechaniczne Ursus, w ostatnim czasie powstało tu także centrum handlowe CH Factory. Urząd Dzielnicy Ursus znajduje się przy placu Czerwca 1976r.

W skład dzielnicy wchodzią rejony Czechowice, Skorosze, Szamoty, Ursus oraz Gołąbki.

Dodatkowe informacje

W Ursusie najniższy jest wskaźnik przestępczości na 100 tysięcy mieszkańców wśród dzielnic Warszawy zarówno wśród drobnych przestępstw jak i ciężkich.

Linki

Obszary Ursusa wg Miejskiego Systemu Informacji

CzechowiceGołąbkiNiedźwiadekSkoroszeSzamoty

Dzielnice Warszawy

BemowoBiałołękaBielanyMokotówOchotaPraga PołudniePraga PółnocRembertówŚródmieścieTargówekUrsusUrsynówWawerWesołaWilanówWłochyWolaŻoliborz