Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: zespół przystankowy Zwycięzców.

Ulica Zwycięzców – ulica na Saskiej Kępie.

Historia

Ulica Zwycięzców zimą

Kamienica (nr 11)

Ulica Zwycięzców powstała wraz z osiedlem Saska Kępa na początku lat 30. XX wieku, początkowo biegła od Wału Miedzeszyńskiego do Międzynarodowej, przebiegającej w tym miejscu nieco bardziej na zachód. W tym też miejscu ulica Zwycięzców kierowała się bardziej na południe od dzisiejszego przebiegu, więc skrzyżowanie tych dwóch ulic wypadłoby w miejscu hali sportowej zespołu szkół nr 84.

Początkowo ulica nazywana była także Augusta III[1], jednak ostatecznie przyjęto oficjalną nazwę Zwycięzców. Została zabudowana w latach 30. XX wieku licznymi kamienicami i domami, w 1939 roku biegła od Wału Miedzeszyńskiego na północny-wschód, krzyżowała się kolejno z Dąbrowiecką, Kryniczną, Katowicką, Zakopiańską, Poselską, pl. Przymierza, Francuską, Wandy (planowaną), Królowej Aldony, Styki, Strykowską (planowaną), Nobla, Jarzębskiego (planowaną) i dochodziła do Saskiej.

Dalej niewybudowany pozostawał odcinek, który miał przecinać planowo Bukaresztańską (bądź Niekłańską, zależnie od planu), Peszteńską i Londyńską, by zakończyć się na skrzyżowaniu z Międzynarodową.

W 1944 roku wzdłuż tej ulicy szli żołnierze Wojska Polskiego, którzy następnie przeprawiali się na ogarnięty powstaniem Czerniaków, i tą samą drogą wracali ranni. Wówczas wiele pobliskich domów zamieniło się w szpitale polowe. W latach 50. XX wieku zlikwidowano wlot ul. Dąbrowieckiej zabudowując go budynkiem szkoły, wybudowano wschodni odcinek ulicy do Międzynarodowej, gdzie w 1961 roku umieszczono pętlę autobusową "Zwycięzców", gdzie zaczęły dojeżdżać autobusy linii 111.

Pętla istniała do 1989 roku. Wschodni odcinek ulicy zabudowano w latach 50. i 60. XX wieku osiedlami Saska Kępa i Międzynarodowa, a rejon placu Przymierza zaraz po wojnie zajmowało gospodarstwo ogrodnicze, a potem parking. Zabudowano go dopiero w latach 90. XX wieku, w kolejnym dziesięcioleciu zabudowano zaś teren dawnego bazaru za ul. Saską. W listopadzie 2011 roku u zbiegu z ul. Międzynarodową powstało nowe rondo, wybudowane w jeden weekend.

Przebieg

Ulica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z Wałem Miedzeszyńskim, po czym biegnie w kierunku północno-wschodnim przecinając kolejno ulice Kryniczą, Katowicką, Zakopiańską, Poselską, pl. Przymierza, Francuską, Wandy, Królowej Aldony, Styki, Nobla, Saską, Niekłańską, Londyńską oraz Międzynarodową by zakończyć się ślepo w rejonie Kanału Wystawowego.

Nazwa

Nazwa ulicy, podobnie jak innych ulic w okolicy (Walecznych, Obrońców), upamiętnia ludzi bohaterskich i zasłużonych podczas I wojny światowej.

Otoczenie

Popiersie Stefana Żeromskiego

Kamienica przy Zwycięzców 31

Wzdłuż ulicy Zwycięzców znajdują się następujące obiekty:

Wzdłuż ulicy zachowało się także bardzo wiele przedwojennych kamienic i domów, które znajdują się współcześnie pod następującymi numerami: nr 2 (wyburzony w 2011), nr 3/5, nr 11, nr 12, nr 13, nr 14, nr 15, nr 16, nr 18, nr 19, nr 20, nr 22, nr 23, nr 24, nr 25, nr 31, nr 31a, nr 33, nr 35, nr 37 oraz nr 39.

Przypisy

  1. Jerzy Kasprzycki, Korzenie miasta. Warszawskie pożegnania, t. III Praga, str. 348, Veda, Warszawa, 2004