ulica 37-49
Zielna
Zielna 2.JPG
ul. Zielna
Dzielnica: Śródmieście
Okres powstania: połowa XVIII wieku
Długość: 300 m

Ulica Zielna – długa na nieco ponad 300 metrów ulica położona na Grzybowie w obszarze MSI Śródmieście Północne, w dzielnicy Śródmieście. Biegnie od skweru B. Kontryma do ul. Królewskiej.

Ulica powstała w połowie XVIII wieku, wytyczona na pograniczu jurydyki Bielino – pośród jej ogrodów. Tłumaczy to jej pierwotną nazwę – Zielona, podczas oficjalnego nadawania nazw w 1770 roku została zniekształcona na Zielna, prawdopodobnie w związku z istnieniem ul. Zielonej na Żoliborzu (dziś nie istnieje, tę nazwę nosi ulica na Mokotowie). Początkowo biegła aż od Chmielnej do Królewskiej, i taki stan zachował się do II wojny światowej. Część kamienic została zniszczona w 1939 roku, zachodnia pierzeja przejściowo weszła w skład getta. Kolejne zniszczenia przyniosło powstanie warszawskie, a w szczególności walki o Pastę. Jeszcze krótko po wojnie ulica biegła jednak starym układem.

Sytuację zmieniły dwie inwestycje: przebicie i poszerzenie Świętokrzyskiej oraz przede wszystkim budowa Pałacu Kultury i Nauki – rozebrano wtedy resztki zburzonych kamienic, a sporą część ulicy zamieniono w ogromny plac Defilad. Tym samym ulica została skrócona do niewielkiego odcinka w swym północnym biegu. Puste fragmenty nieparzystej strony zabudowano blokami, a parzystej budkami handlowymi, które w czerwcu 2010 roku zaczęto rozbierać[1], a ich kosztem zostanie przebudowana ulica[2]. W ich miejscu ma także powstać Skwer Sportów Miejskich, znany także jako Stadion Siedmiolecia[3].

Nazwa ulicy związana jest z jej historycznym przebiegiem pośród ogrodów jurydyki Bielino, co warunkuje pierwotną nazwę Zielona oraz później nadaną Zielna.

Współczesna ulica Zielna rozpoczyna swój przebieg ślepą uliczką przy Skwerze B. Kontryma niedaleko Świętokrzyskiej, po czym biegnie na północ krzyżując się z ul. Bagno i ul. Próżną, by skończyć się skrzyżowaniem z Królewską. Ulica jest jednokierunkowa na odcinku Królewska-Próżna w kierunku południowym.

Obiekty położone przy ulicy to:

Ważniejsze nieistniejące obiekty przy Zielnej to:

Galeria

Zielna.JPG
PAST-a.JPG
Palac Janaszow-Czackich (Zielna) 2.JPG

Przypisy

Linki zewnętrzne