Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: zajezdnia autobusowa Woronicza i zespół przystankowy Woronicza.

Ulica Jana Pawła Woronicza – ulica o długości 2 400 metrów, położona na Mokotowie, łącząca ulicę Puławską z ulicą Etiudy Rewolucyjnej. Odbywa się nią ruch autobusowy oraz tramwajowy, natomiast pod skrzyżowaniem z aleją Niepodległości znajduje się stacja metra Wierzbno.

Historia

Autobus linii 182 na ul. Woronicza (2009)

Ulica Woronicza zaplanowana została w okresie międzywojennym jako jedna z ulic południowego Mokotowa, a dokładniej rozbudowującego się wówczas Wierzbna i Ksawerowa. Nie miała to być jednak ważna arteria, taką funkcję miały mieć równoległe ulice Naruszewicza oraz Wężyka. Planowo ulica Woronicza miała zaczynać się skrzyżowaniem z Puławską, po czym kierować się na zachód, by zakończyć się ślepo zaraz za skrzyżowaniem z Rzewuskiego (to skrzyżowanie znalazłoby się na terenie dzisiejszych zabudowań Telewizji Polskiej.

Przed wojną zdążono jedynie wybudować krótki odcinek ulicy od Puławskiej do Tynieckiej, przy ulicy znalazły się jedynie kamienica nr 4, budynek szkoły nr 6/8 oraz dwa domy pod numerami 16 i 18. Tylko ten ostatni został zniszczony podczas wojny i nigdy nie odbudowany, gmach szkolny był natomiast podczas powstania warszawskiego redutą broniąca powstańczego Mokotowa od południa.

Do dzisiejszego stanu ulica Woronicza została przebudowana w latach 50. XX wieku, a 12 września 1955 roku otwarto linię tramwajową wzdłuż ulicy. Po raz pierwszy pojechała tamtędy linia 18. Równocześnie uruchomiono zajezdnię tramwajową "Mokotów". W latach 1960-1975 po północnej stronie wzniesiono osiedle Wierzbno, od 1963 roku po południowej budowano natomiast zabudowania Telewizji Polskiej. Zachodnia część stała się częścią Służewca Przemysłowego, który dziś zamiast charakteru przemysłowego zyskuje powoli charakter usługowy z licznymi biurowcami.

W planach jest przedłużenie ul. Woronicza wzdłuż linii kolei radomskiej oraz ul. Wyjazd do ul. Żwirki i Wigury.

Patron

Patronem ulicy jest Jan Paweł Woronicz, prymas Królestwa Polskiego, arcybiskup metropolita warszawski, biskup krakowski i polski poeta.

Przebieg

Ulica Woronicza (rejon ul. Bukietowej)

Ulica Jana Pawła Woronicza zorientowana jest w kierunku wschód-zachód, numery zaś rosną w stronę od Wisły. Ulica przebiega w następujący sposób:

  • (skrzyżowanie) ul. Puławska
  • (skrzyżowanie) ul. I. Krasickiego / ul. Wielicka
  • (skrzyżowanie) al. Niepodległości
  • (skrzyżowanie) ul. Z. Modzelewskiego
  • (skrzyżowanie) ul. Bukietowa
  • (skrzyżowanie) ul. F. Joliot-Curie / ul. Samochodowa
  • (skrzyżowanie) ul. Wołoska
  • (skrzyżowanie) ul. Marzanny
  • (skrzyżowanie) ul. Bełska
  • (skrzyżowanie) ul. Spartańska
  • (skrzyżowanie) ul. J. Maklakiewicza / ul. Racjonalizacji
  • (zakręt) ul. Etiudy Rewolucyjnej

Obiekty

Nowy gmach Telewizji Polskiej (nr 17)

Woronicza Qbik (nr 31)

Przy ulicy Woronicza znajdują się następujące obiekty:

Ciekawostki

Linki zewnętrzne

Advertisement