Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy Wiertniczej. Zobacz też: Zespół przystankowy Wiertnicza.
ulica 26-169
Wiertnicza
Wiertnicza 1.JPG
ul. Wiertnicza (rejon ul. Goplańskiej)
Dzielnica: Mokotów, Wilanów
Okres powstania: przed XVIII wiekiem
Długość: 1 600 m

Ulica Wiertnicza (dawniej też Gościniec) – jedna z głównych ulic w dzielnicy Wilanów, która biegnie od ul. Kolegiackiej do ul. Augustówka. Stanowi fragment drogi wojewódzkiej nr 724.

Historia

Budynek d. stacji kolejki wilanowskiej w Wilanowie

Zabytkowy dom (nr 63a)

Ulica stanowiła historycznie fragment tzw. traktu powsińskiego, piaszczystej drogi, która biegła z Warszawy przez Czerniaków do Wilanowa i Powsina, znana była potocznie po prostu jako Gościniec (por. Gościniec).

Przebiegał on w większości przez niezabudowane tereny, zdominowane przez pola uprawne i nieużytki, wzdłuż traktu w 1892 roku uruchomiono kolejkę wilanowską, łączącą Plac Unii Lubelskiej z Wilanowem, a potem z Konstancinem i Piasecznem. Gęstsza zabudowa pojawiła się dopiero w okresie międzywojennym, wraz z rozbudową podmiejskiego wówczas Wilanowa. W 1936 roku przebiegająca wzdłuż drogi kolejka stała się częścią kolejki grójeckiej, z czym wiązało się m.in. ujednolicenie rozstawu szyn.

W 1937 roku wzdłuż ulicy uruchomiona została linia tramwajowa od pętli Sadyba do pętli Wilanów, przyczyniła się ona również do zwiększenia się liczby budynków w okolicy, jednocześnie zaś zaczęła powoli wypierać kolejkę dojazdową. Zabudowa ulicy była dość gęsta, składała się głównie z domów oraz przedmiejskich kamieniczek, duża jej część uległa zniszczeniu w trakcie II wojny światowej, a wiele zachowanych budynków z czasem wyburzono lub znacznie przebudowano. Zaraz po wojnie nie odtworzono linii tramwajowej, nadal za to kursowała kolejka wilanowska. W 1951 roku droga w całości znalazła się w granicach Warszawy.

Ulica biegła wówczas od ul. Vogla na północ, początkowo na przedpolu wilanowskiego pałacu, a potem przez środek osiedla, krzyżując się kolejno z ulicami Biedronki, Przyczółkową, Obornicką, Kosiarzy, Petyhorską i Łowczą, by zakończyć bieg na skrzyżowaniu z ul. Goplańską, ul. Augustówka i ul. Powsińską. W 1954 roku nadano jej obecnie obowiązującą nazwę – Wiertnicza – zaś dnia 20 lipca 1957 roku wzdłuż ulicy otwarto odbudowaną linię tramwajową do Wilanowa, którą pojechały tramwaje linii 33, 33-bis i 33-kreślone. W tym samym czasie kolejkę wilanowską zlikwidowano na odcinku miejskim i skrócono do stacji "Wilanów".

Kolej wilanowska została zlikwidowana w 1971 roku, a linia tramwajowa w 1973 roku, gdyż w latach 1971-1974 ulica została znacznie przebudowana w ramach budowy tzw. Wisłostrady – uzyskała wówczas dwie szerokie jezdnie rozdzielone pasem zieleni, a zamiast tramwajów ulicą zaczęły kursować autobusy linii 180. W budynku dawnego dworca kolejki znalazł się urząd pocztowy. W latach 90. XX wieku początkowy odcinek ulicy, od ul. Vogla do ul. Kolegiackiej przemianowano na ul. Kostki-Potockiego – widać to w numeracji posesji, która rozpoczyna się teraz od numeru 26, a na ul. Kostki-Potockiego zachowały się numery od 1 do 24.

W 2013 roku zaproponowano do realizacji trasę tramwajową wzdłuż ulicy z Wilanowa przez Czerniakowską, jednakże zasadność jej budowy została odrzucona przez ekspertów. Obowiązujące plany miejscowego zagospodarowania przestrzennego przewidują zachowanie aktualnego stanu otoczenia ul. Wiertniczej z niską zabudową mieszkalną i usługową.

2018 roku ulica została przebudowana - wyremontowano obydwie jezdnie, przebudowano chodniki, wybudowano nowe drogi dla rowerów, a także wymieniono nawierzchnie zatok autobusowych.

Przebieg i obiekty

Ulica Wiertnicza (rejon ul. Lentza)

Ulica Wiertnicza to ulica dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, Ulicą kursują autobusy i znajdują się zespoły przystankowe Kosiarzy, Łowcza oraz Wiertnicza.

Ulica rozpoczyna się u zbiegu z ul. Kostki-Potockiego i ul. Kolegiacką, po czym biegnie na północny-zachód, krzyżując się kolejno z ulicami Przyczółkową, Obornicką, Kosiarzy, Petyhorską, Lentza, Ostrą, Łowczą oraz Goplańską, by zakończyć się na skrzyżowaniu z ul. Powsińską, ul. Augustówka i ul. Nałęczowskiej.

Meczet przy ul. Wiertniczej (nr 103)

Kamienica (nr 147)

Przy ul. Wiertniczej znajdują się następujące obiekty:

Przy ul. Wiertniczej zachował się także szereg przedwojennych domów i kamienic, które znajdują się pod adresami: nr 50, nr 51, nr 60, nr 62, nr 63a, nr 67, nr 69, nr 71, nr 73, nr 81, nr 83, nr 85, nr 91, nr 98, nr 106, nr 108, nr 111, nr 112, nr 121, nr 127, nr 128, nr 130, nr 132, nr 136, nr 139, nr 143, nr 147, nr 153, nr 160, nr 162 oraz nr 163.

Ponadto na rogu ul. Obornickiej znajdują się dwa krzyże przydrożne, zaś na rogu ul. Augustówka znajduje się figura św. Jana Nepomucena.

Galeria