ulica 4-95
Włodarzewska
Włodarzewska.JPG
ul. Włodarzewska (rejon ul. Przy Parku)
Dzielnica: Ochota, Włochy
Okres powstania: lata 20. XX wieku
Długość: 1 700 m

Ulica Włodarzewska (do 1951 roku: Solipsowska) – ulica położona na Szczęśliwicach w dzielnicy Ochota, która biegnie od ul. Grójeckiej do ul. Zadumanej.

Historia

Ulica Włodarzewska (rejon ul. Lutniowej)

Ulica Włodarzewska (rejon ul. Budki Szczęśliwickie)

Rozpoczyna się na Ochocie, skrzyżowaniem z ulicą Grójecką. Biegnie na zachód, krzyżując się kolejno z ulicami: Lutniową, Harfową, Sadurką, Lirową, Usypiskową, Altową, Bielską, Przy Parku, Maszynową, Drawską, Zadumaną i dochodzi do Alej Jerozolimskich. Kolejny jej odcinek znajduje się po drugiej stronie torów PKP/WKD, który zaczyna się na zakręcie ulicy wewnętrznej i dochodzi do skrzyżowania z Jutrzenki (z numeracją Włodarzewska 99 i 101). Tu urywa się, a swój bieg zaczyna ponownie 100 metrów dalej, za wiaduktem z Alejami Jerozolimskimi, w dzielnicy Włochy. Ten odcinek zaczyna się na niewielkim rondzie, gdzie Włodarzewska krzyżuje się z ulicami Daimlera i Budki Szczęśliwickie, a kończy swój bieg wpadając w parking supermarketu Castorama. Ulica Włodarzewska jest jednojezdniowa i dwukierunkowa. Oprócz podanych ulic odchodzi od niej również kilkanaście nienazwanych uliczek, będących dojazdami do poszczególnych posesji położonych przy Włodarzewskiej.

Kościół św. Grzegorza Wielkiego

Ulica powstała w latach 20. XX wieku. Nosiła wtedy nazwę Solipsowska i łączyła podwarszawską wieś Solipse (od której zaczerpnęła swą nazwę) z Szosą Krakowską (dziś ulica Grójecka). W granicach Warszawy znajdował się krótki odcinek ulicy, dziś jest to fragment między Grójecką a Lirową. Nazwa Włodarzewska została nadana w 1951 roku, wraz z włączeniem całej ulicy i wsi Solipse do Warszawy. Ulicą Solipsowską stała się natomiast inna droga, będąca przedłużeniem ulicy Kleszczowej na zachód, w głąb osiedla Solipse. Dziś tamta ulica istnieje jako Solipska.

Do 1934 roku nazwę ulicy Włodarzewskiej nosiła dzisiejsza aleja Niepodległości.

Nazwa Włodarzewska pochodzi od słowa "włodarz", oznaczającego zarządcę dóbr książęcych bądź dóbr innych możnowładców świeckich lub duchownych.

Do stycznia 1975 roku przy skrzyżowaniu Włodarzewskiej i Drawskiej istniał przystanek kolejki WKD Warszawa Szczęśliwice. Wówczas bowiem kolejka kursowała ulicami Szczęśliwicką i Drawską – dopiero po 1975 roku tory przełożono na drugą stronę Alej Jerozolimskich. Dziś z Włodarzewskiej również można dostać się do WKD – przy skrzyżowaniu z Alejami Jerozolimskimi znajduje się przystanek Warszawa Aleje Jerozolimskie. Od 1 września 2008 roku komunikację na ulicy zapewnia jednokierunkowa linia autobusowa 208. Z trzech położonych na Włodarzewskiej przystanków można dostać się do przystanku WKD, Dworca Zachodniego PKP, centrów handlowych Reduta i Blue City oraz węzła przesiadkowego miejskiej komunikacji przy rondzie Zesłańców Syberyjskich.

W 2014 roku fragment ulicy między torami kolejowymi a Alejami Jerozolimskimi otrzymał nazwę "Szybka", zaś w 2015 roku kolejny fragment do ul. Popularnej uzyskał nazwę "Wiktoryn", tym samym ulica została skrócona z 2,3 km do 1,7 km oraz zredukowano jej bieg jedynie do dzielnicy Ochota.

Najważniejsze obiekty

Galeria

Zobacz też

Linki zewnętrzne