Ulica Tykocińska – ulica położona na Targówku Mieszkaniowym biegnąca bez przecznic od Myszkowskiej do Pratulińskiej. Nazwa ulicy nawiązuje do miasteczka Tykocin na Podlasiu.

Willa Bolesława Pietrusińskiego

Ulica Tykocińska i Kościół Chrystusa Króla

Ulica Tykocińska została wyznaczona i nazwana mniej więcej na początku lat 20. XX wieku (dom nr 32/34 powstał jednak w 1914 roku) na terenie dawnego folwarku Pracówka Pinkusa Pracowitego i początkowo biegła od Radzymińskiej do świętego Wincentego, przecinając jedynie ulicę Pratulińską. W latach 30. jedną z posesji zakupił za 900 dolarów Bolesław Pietrusiński i wybudował sobie willę, wkrótce powstał też szereg kamienic oraz rozpoczęto budowę kościoła Chrystusa Króla. Ulica ta była wówczas jedną z najważniejszych na Targówku, Jerzy Kasprzycki nazwał ją nawet "Marszałkowską tej dzielnicy". W przededniu wybuchu wojny ulica biegła od Radzymińskiej ku zachodowi, przecinając Myszkowską, Pratulińską, Prałatowską i Poprzeczną, by zakończyć się na ulicy Świętego Wincentego.

Krajobraz ulicy niewiele się zmieniał w latach 50. i 60. XX wieku, nie uległ zmianie układ ulic ani kamienic, dokończono jedynie budowę kościoła Chrystusa Króla. Ulica długo pokryta była czerwoną kostką klinkierową i oświetlana gazowymi latarniami. Dopiero kiedy w 1972 roku rozpoczęto budowę osiedla Targówek Mieszkaniowy, zmianie uległ cały układ ulic w okolicy, a Tykocińska została znacznie skrócona i umieszczona na uboczu. Zachowano jednak zabytkowe zabudowania (w tym willę Pietrusińskiego, którą wkomponowano w układ osiedla) oraz układ urbanistyczny ulicy między Myszkowską a Pratulińską. Fragment ulicy włączono w bieg nowej ulicy Ossowskiego, fragment przemianowano na Gościeradowską, a fragment zlikwidowano. W takim stanie ulica istnieje do dzisiaj.

Współcześnie przy ulicy Tykocińskiej znajdują się następujące obiekty:

Na budynku nr 32/34 umieszczona jest tablica upamiętniająca działający w tym budynku podczas powstania warszawskiego punkt sanitarny II rejonu XXVII obwodu Armii Krajowej prowadzony przez Andrzeja Kawalskiego "Atoma".

Źródła