FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Park im. Romualda Traugutta.
1-9
Romualda Traugutta
Śródmieście Północne
Traugutta
ul. Traugutta nocą
Dzielnica: Śródmieście
Okres powstania: ok. 1866 roku
Długość: 300 m

Ulica Romualda Traugutta (dawniej Fiodora Berga) – ulica w Śródmieściu Północnym, która biegnie od Krakowskiego Przedmieścia do Mazowieckiej. Patronem ulicy jest Romuald Traugutt, generał, dyktator powstania styczniowego.

Ulica została wytyczona po powstaniu styczniowym, około 1866 roku, kiedy to w ramach represji popowstaniowych rząd zabrał ojcom misjonarzom z kościoła św. Krzyża ich posesję przy Krakowskim Przedmieściu, wyburzył znajdujące się tam zabudowania, a w ich miejscu wytyczył ulicę, którą 1 stycznia 1869 roku nazwano imieniem Fiodora Berga. Współczesnego patrona, Romualda Traugutta, ulica uzyskała 11 sierpnia 1916 roku. W 1944 roku większość zabudowy została zniszczona, a odbudowano ją tylko częściowo. Dnia 17 stycznia 1948 roku uruchomiono wzdłuż ulicy linię trolejbusową, a przestały one tędy kursować 11 czerwca 1972 roku – jako ostatnia przejechała tędy linia 53. Przejazd na Krakowskie Przedmieście zlikwidowano podczas remontu tej ulicy w 2007 roku.

Ulica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z Krakowskim Przedmieściem, po czym kieruje się na zachód przecinając ulicę Czackiego i Pasaż Niżyńskiego by zakończyć się na placu Małachowskiego, u zbiegu Mazowieckiej z Kredytową.

Wzdłuż ulicy Traugutta znajdują się takie obiekty jak:

Spośród nieistniejących obiektów należy wymienić:

Od strony ulicy Traugutta, na tylnej ścianie kamienicy Raczyńskich, w 2005 roku biało-czarny mural "Megapolis", stworzony przez Mariusza Warasa.

Linki zewnętrzne