ulica 1-27
Tarczyńska
Tarczyńska.JPG
ul. Tarczyńska (rejon Raszyńskiej)
Dzielnica: Ochota
Okres powstania: koniec XIX wieku
Długość: 400 m

Ulica Tarczyńska – ulica położona na Ochocie, która biegnie od ul. Raszyńskiej do ul. Niemcewicza. Nazwa ulicy nawiązuje do Tarczyna, miasteczka w powiecie piaseczyńskim województwa mazowieckiego.

Ulica została wytyczona pod koniec XIX wieku i wkrótce zabudowała się pierwszymi kamienicami, wśród których była fabryka kapeluszy Kriegel, Würfel i S-ka (nr 8), a także kamienica nr 11. W 1927 roku wzdłuż ulicy przeprowadzono linię Elektrycznej Kolei Dojazdowej, co jeszcze dodatkowo wzmogło i tak duży w okresie międzywojennym ruch budowlany – północny odcinek został bardzo ściśle zabudowany kamienicami, niewiele wolnych parceli było też w południowej części.

Zabudowa została w dużym stopniu zniszczona podczas II wojny światowej, kilkanaście budynków zachowało się jednak w dobrym stanie i zostało odremontowanych. W 1963 roku zlikwidowano biegnącą wzdłuż ulicy linię Elektrycznej Kolei Dojazdowej, a w latach 70. XX wieku zabudowę uzupełniono punktowcami mieszkalnymi. W latach 90. XX wieku zabudowę dopełnił Hotel Jan III Sobieski (1992) oraz blok nr 5/9 (1994), a w 2006 roku dodatkowo skrzydła biurowca Salzburg Center.

Współcześnie istnieją projekty, aby ul. Tarczyńska stała się stylowym deptakiem z ławeczkami, latarniami, kawiarniami i restauracjami, ruch miałby zostać ograniczony, a chodniki poszerzone. Zwiększyć miałaby się także liczna krzewów i drzew. Według projektu także podwórka miałyby się stać się otwarte, a organizowane byłyby tam lokalne imprezy sąsiedzkie i uroczystości dzielnicowe. Wzdłuż ulicy mógłby też powstać kontrapas rowerowy.

Ulica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z ul. Raszyńską, po czym biegnie na południowy-zachód, krzyżuje się jedynie z ul. Daleką i kończy swój bieg na skrzyżowaniu z ul. Niemcewicza.

Miejsce pamięci na rogu ul. Dalekiej

Wzdłuż ul. Tarczyńskiej znajdują się następujące obiekty:

Ponadto na rogu ul. Dalekiej (ul. Tarczyńska 17) znajduje się kamień pamiątkowy z fragmentem ściany, upamiętniające miejsce, gdzie 3 sierpnia 1944 roku hitlerowcy rozstrzelali 17 Polaków.

Galeria