Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulic. Zobacz też: Zespół przystankowy Sienna.
ulica 39-93
Sienna
Sienna (3).JPG
ul. Sienna w rejonie Żelaznej
Dzielnica: Śródmieście, Wola
Okres powstania: XVIII wiek
Długość: 850 m

Ulica Sienna – niewielka uliczka o długości około 850 metrów położona w Śródmieściu Północnym oraz na Mirowie, w dzielnicach Śródmieście oraz Wola. Biegnie od Sosnowej do Miedzianej, choć historycznie biegła od Marszałkowskiej do Przyokopowej.

Historia

Pierwotnie biegła tędy droga narolna pomiędzy włókami szpitala św. Ducha i rolą Wesslów, później przejętą przez siostry z kościoła św. Kazimierza na Powiślu. Ulica wytyczona została około 1767 roku przez geometrę Macieja Deutscha i biegła wówczas od Zgody do Twardej, swoją urzędową nazwę uzyskała w 1770 roku w nawiązaniu do otaczających ją pól, jedynymi zabudowaniami były nieliczne drewniane domostwa, dwa domy murowane oraz cegielnia. Znajdowała się ona po południowej stronie drogi, w rejonie Twardej. Znacznie więcej było ogrodów. Około 1820 roku Sienną przedłużono na zachód do Żelaznej. W połowie XIX wieku zabudowana była zaledwie dwunastoma domami murowanymi, i to tylko w rejonie Marszałkowskiej, Zielnej i Wielkiej. W 1862 roku przedłużono ją ponownie na zachód, do Towarowej. Ten nowy odcinek przeorganizowano około 1879 roku wytyczając między Miedzianą a Towarową nowy plac Kaliksta Witkowskiego (potem Kazimierza Wielkiego). Wyznaczono go jako plac targowy, na którym potem wzniesiono halę targową.

W 1892 roku Sienną po raz kolejny przedłużono na zachód, do biegnącej wówczas inaczej ulicy Kolejowej, późniejsze plany przewidywały jeszcze jej przedłużenie do Przyokopowej. W okresie międzywojennym ulica była w znacznym stopniu zamieszkana przez ludność żydowską, co spowodowało, że podczas niemieckiej okupacji znalazła się częściowo w granicach getta warszawskiego. W 1944 roku jej zabudowa uległa znacznym zniszczeniom. Niewielką część kamienic odbudowano, w 1952 roku całkowicie zlikwidowano odcinek ulicy od Marszałkowskiej do Sosnowej z przeznaczeniem na budowę Pałacu Kultury i Nauki. W latach 50. XX wieku zanikł też odcinek na zachód od Miedzianej, kształtując ulicę Sienną w jej współczesnym wyglądzie.

Ulica Sienna prawdopodobnie zostanie przedłużona od Towarowej do Przyokopowej w związku z budową osiedla 19. Dzielnica, nieznany jest jednak termin realizacji tej inwestycji[1].

Przebieg

Sienna na wschód od al. Jana Pawła II

Współcześnie ulica rozpoczyna swój bieg na tyłach Hotelu InterContinental przy Emilii Plater, skrzyżowaniem z ulicą Sosnową. Następnie kieruje się na zachód, gdzie dochodzi bez możliwości jazdy prosto do alei Jana Pawła II. Dalszy swój ciąg ma po drugiej stronie alei, gdzie kieruje się dalej na zachód i przecina kolejno Twardą i Żelazną by zakończyć swój bieg na Miedzianej. Na Siennej funkcjonują dwa odcinki jednokierunkowe: w stronę zachodnią od Sosnowej do al. Jana Pawła II oraz w stronę wschodnią od Żelaznej do Twardej.

Jako Sienna nazywany jest także czasem dawny, ślepy fragment ulicy na zachód od Towarowej.

Obiekty

Kamienica (nr 59)

Willa Karolina (nr 83)

Z obiektów istniejących dzisiaj na ulicy Siennej należy wymienić:

Spośród nieistniejących zabudowań ulicy Siennej warto wspomnieć:

Ciekawostki

Galeria

Sienna (nr 41).JPG
Dom pod Zaglowcem (Sienna, kamienica nr 45).JPG
Sienna (budynek nr 89).JPG
Sienna (budynek nr 89, widok przez bramę pierwszej oficyny na drugą).JPG

Przypisy

Linki zewnętrzne