Ulica Wincentego Rzymowskiego znajduje się na Służewie na Mokotowie. W latach 2017-2018 ulica Przemysława Gintrowskiego.

Przebieg

Ulica Rzymowskiego (rejon ul. Gotarda)

Rozpoczyna się przy węźle z ul. Puławską oraz Doliną Służewiecką. Następnie kieruje się na północny-zachód i przecina ulice Pallutha, Kaczkowskiego, Gotarda oraz Cybernetyki. Swój bieg kończy na rondzie Unii Europejskiej, jej przedłużeniem jest ul. Wołoska, a prostopadle przecinają ją ul. Marynarska i al. Wilanowska.

Ulica jest fragmentem drogi krajowej nr 7, kursują nią autobusy, a u zbiegu z ul. Puławską znajduje się pętla tramwajowa Wyścigi. W pobliżu północnego krańca znajduje się Galeria Mokotów.

Historia

Powstała w na początku lat 60. XX wieku, w ramach budowy osiedla mieszkaniowego (tzw. osiedla prototypów) dla Służewca Przemysłowego. Początkowo istniał tylko jej jednojezdniowy odcinek od Marynarskiej do Gotarda. Ulicę poszerzono i wydłużono do Puławskiej na początku lat osiemdziesiątych[1].

Kwestia nazwy

Patronem ulicy jest Wincenty Rzymowski, polski minister kultury i sztuki (1944-1945) i minister spraw zagranicznych (1945-1947).

Nazwa ulicy została zmieniona 9 listopada 2017 przez wojewodę mazowieckiego w trybie przewidzianym przez Ustawę z dnia 1 kwietnia 2016 r. o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych gminy, budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz pomniki. Zarządzenie weszło w życie 10 listopada 2017.

Patronem został wówczas Przemysław Gintrowski, polski kompozytor, pieśniarz, kompozytor muzyki filmowej, inżynier i nauczyciel.

28 maja 2018 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zarządzenie zastępcze wojewody mazowieckiego. Wojewoda mazowiecki zapowiedział wniesienie skargi kasacyjnej od powyższego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego. 7 grudnia 2018 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną wojewody, co oznacza, że ówczesna ulica P. Gintrowskiego ostatecznie wróciła do nazwy sprzed zmiany, tj. ulica Rzymowskiego.

Otoczenie ulicy

Przy Rzymowskiego znajdują się:

Ciekawostki

  • W budynku nr 17 mieszkał komendant główny policji Marek Papała, który został zastrzelony przez nieznanego sprawcę, 25 czerwca 1998 około godziny 22:00 właśnie pod tym domem. Sprawca oddał strzał w głowę z pistoletu z tłumikiem.

Galeria

Przypisy

  1. Historia budowy Węzła Rzymowskiego na ursynow.org.pl