Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Stacja metra Racławicka oraz Zespół przystankowy Metro Racławicka.

Ulica Racławicka (dawniej Droga Fortowa) – ulica położona na Mokotowie i Ochocie, która biegnie od Puławskiej do Grójeckiej, z kilkukrotnie przerwanym biegiem. Nazwa ulicy wiąże się z miejscowością Racławice, obok której 4 kwietnia 1794 roku stoczona została zwycięska bitwa między Polakami a Rosjanami.

Ulica Racławicka (rejon ul. Sąchockiej)

Ulica powstała zapewne pod koniec XIX wieku (około 1880 roku) jako droga forteczna między obiektami fortecznymi Twierdzy Warszawa: Rakowiec, Mokotów oraz Odyńca wzdłuż wału międzyfortecznego, po jego północnej stronie. Ulicę nazywano początkowo Szosą Fortową lub Drogą Fortową, biegła ona wówczas jedynie między dzisiejszą Puławską a Zbarską (dziś rejon Żwirki i Wigury). W 1916 roku ulica znalazła się w granicach Warszawy, a w 1922 roku uzyskała nazwę Racławicka. W 1926 roku zaplanowano budowę linii tramwajowej wzdłuż Księcia Trojdena, Sanockiej, Zbarskiej i Racławickiej między Puławską a Grójecką, jednak projektu nigdy nie zrealizowano. Ponadto w latach 30. XX wieku u zbiegu z aleją Niepodległości planowano utworzenie placu Niepodległości.

W 1939 roku ulica Racławicka rozpoczynała swój bieg od skrzyżowania z Puławską, po czym kierowała się na zachód, krzyżując się z takimi ulicami jak: Bałuckiego, Misyjna, Tenisowa, Kazimierzowska, planowana Drużynowa, planowana Bartosza, planowana Piłkarska, Szczekocińska, następnie krzyżowałaby się z dwiema planowanymi, acz nienazwanymi ulicami, potem byłaby planowana Hokejowa, al. Niepodległości z pl. Niepodległości, planowana Iłżecka, planowana Zapaśnicza, planowana Wyścigowa, planowana Łowicka, planowana Kolarska, planowana Kajakowa, Wołoska, Pływacka, Karwińska, Balonowa, Maratońska, Turystyczna, Chodkiewicza, Płatowcowa oraz Miłobędzka, a ulica Racławicka kończyła się u zbiegu ze Zbarską i Żwirki i Wigury. W planach było przedłużenie ulicy na zachód, aż do Grójeckiej (częściowo jako ul. Korotyńskiego). W pobliżu ul. Puławskiej wybudowano kamienice mieszkalne, a bardziej na zachód powstały domy jednorodzinne oraz wille, szczególnie w rejonie fortu "Mokotów" – do pętli przy Płatowcowej już w 1936 roku dotarła linia autobusowa "R". Dużą połać terenu w zachodniej części ulicy zajmował też folwark AGRiL-u. Wiele z budynków przy Racławickiej uległo zniszczeniu podczas II wojny światowej.

W II połowie lat 40. XX wieku wzdłuż północnej pierzei ulicy, między al. Niepodległości a Wołoską, wybudowano osiedle Mokotów, zaś w latach 60. XX wieku ulicę przedłużono do Mołdawskiej (przecinając ulice Gorlicką, Jankowską i Jasielską), wtedy też na Rakowcu powstały bloki osiedla Rakowiec, w latach 70. XX wieku powstał odcinek ulicy w rejonie Sąchockiej (dużo później połączony z Grójecką. W latach 90. XX wieku wyasfaltowano odcinek ulicy między Wołoską a al. Niepodległości, natomiast w 2006 roku odcinek od Wołoskiej do Żwirki i Wigury przeszedł gruntowną przebudowę, wybudowano drugą jezdnię, wzdłuż utworzono ścieżkę rowerową. Przebudowa ulicy zakończyła się 12 lipca 2006 roku. W latach 2015-2016 przebudowane zostanie skrzyżowanie z ul. Wołoską i ul. Odyńca. W planach jest budowa pełnej jezdni od Żwirki i Wigury do Grójeckiej, a także przedłużenie ulicy na wschód jako ulica Noworacławicka.

Ulica Racławicka
(rejon ul. Kazimierzowskiej)

Ulica Racławicka
(rejon ul. Żwirki i Wigury)

Ulica Racławicka (planowany odcinek) w rejonie Mołdawskiej

Ulica rozpoczyna się od skrzyżowania z Puławską i Dolną, po czym kieruje się na zachód, biegnąc w następujący sposób:
1x2B-TLP.gif ul. Puławska / ul. Dolna
1x1L.gif ul. M. Bałuckiego
1x1P.gif ul. Dożynkowa
1x1L.gif ul. Tenisowa
1x1B.gif ul. Kazimierzowska
1x1P.gif ul. Drużynowa
1x1P.gif ul. Piłkarska
1x1L.gif ul. Szczekocińska
1x2BN.gif al. Niepodległości
1x1BK.gif ul. Wołoska

Tu następuje przerwanie biegu, który kontynuowany jest kilkadziesiąt metrów dalej na południe:
1x1B-TLP.gif ul. Wołoska / ul. A. E. Odyńca
1x1LNAP.gif ul. Pływacka / ul. Karwińska
1-2.gif
2x1LN.gif ul. Balonowa
2x1PN.gif ul. Maratońska
2x1PN.gif ul. Turystyczna
2x1PN.gif ul. Oszczepników
2x1LN.gif ul. Płatowcowa
2x1B.gif ul. Miłobędzka
2x1LN.gif ul. Do Fortu
2x2B.gif ul. Żwirki i Wigury
2-1.gif
1x1P.gif ul. Jasielska
1x1BK.gif ul. Mołdawska
1x1PP.gif ul. K. Bohdanowicza
1x1L.gif ul. Sąchocka
1x1P.gif ul. W. Sierpińskiego
1x2B-TLP.gif ul. Grójecka / ul. Harfowa

Wzdłuż Racławickiej, na odcinku od ulicy Żwirki i Wigury do ulicy Wołoskiej, poprowadzona jest ścieżka rowerowa.

Kamienica (nr 17)

Dom (nr 94)

Wzdłuż ulicy Racławickiej zlokalizowane są następujące obiekty:

  • ul. Racławicka 2 – Biurowiec
  • ul. Racławicka 14 – Klasztor sióstr Franciszkanek Misjonarek Maryi
  • ul. Racławicka 30a – Przedszkole nr 190
  • ul. Racławicka 31 – Siedziba Warszawskiej Prowincji Karmelitów Bosych oraz Klasztor św. Józefa
  • ul. Racławicka 93 – Racławicka Point
  • ul. Racławicka 99 – Fort Mokotów, na jego terenie znajdują się kluby Klinika i Balsam
  • ul. Racławicka 132 – Stadion Gwardii
  • ul. Racławicka 148 – Villa Racławicka

Przy Racławickiej zachował się szereg przedwojennych kamienic i domów, które współcześnie znajdują się pod numerami: nr 1, nr 3, nr 5, nr 12, nr 14, nr 17, nr 22, nr 29b, nr 31, nr 94, nr 96, nr 98, nr 100, nr 101, nr 103, nr 105, nr 106, nr 118, nr 120, nr 126 oraz nr 128.

Oprócz tego na rogu z Balonową znajdują się dwie tablice pamiątkowe połączone znakiem Polski Walczącej, poświęcone żołnierzom kompanii O-1 batalionu "Olza" pułku AK ”Baszta”, którzy 1 sierpnia 1944 roku polegli w walce z oddziałami niemieckiej Luftwaffe. Ponadto na rogu ze Żwirki i Wigury znajduje się kapliczka, a pod skrzyżowaniem z aleją Niepodległości zlokalizowana jest stacja metra A-9 Racławicka.

Linki zewnętrzne

Advertisement