Zabytek.png
nr w rej.
372

Ulica Piekarska – długa na około 120 metrów ulica na Starym Mieście w dzielnicy Śródmieście. Biegnie od ulicy Piwnej do Podwala. Jest całkowicie zamknięta dla ruchu.

Ulica swoje początki bierze równocześnie ze Starym Miastem i była drogą wychodzącą w południowo-zachodniego skraju rynku w kierunku zachodnim do murów miejskich i baszty – nie było wówczas wylotu poza fosę. W XV wieku ulica opanowana przez piekarzy, od XVI wieku na jej końcu znajdowało się tzw. Piekiełko, czyli miejsce, gdzie za przestępstwa wymierzano karę śmierci – tutaj 26 listopada 1620 wykonano wyrok na Michale Piekarskim, który zamachnął się na króla Zygmunta III Wazę. Ulica w XVIII wieku była już zabudowana murowanymi kamienicami, natomiast w 1772 roku pojawił się wyjazd na Podwale. Całość zabudowa legła w gruzach w 1944, ale została odbudowana do 1961 z dość sporą jednak dowolnością. Po wojnie przy wylocie ulicy stanął również przeniesiony tutaj z placu Krasińskich Pomnik Jana Kilińskiego. W 2015 roku wyremontowana zostanie nawierzchnia ulicy.

Nazwa ulica związana jest z piekarzami, którzy w XV wieku wybrali tę właśnie ulicę na prowadzenie swojej działalności, czyli wypieku chleba.

Ulica rozpoczyna swój bieg skrzyżowaniem z Piwną i Zapieckiem, po czym biegnie w kierunku zachodnim przecinając ulicę Rycerską, międzymurze Biegańskiego i międzymurze Zachwatowicza, by zakończyć bieg na skrzyżowaniu z Podwalem.

Tablica upamiętniająca Michalinę Wisłocką

Obiekty położone przy ulicy to w większości zabytkowe kamienice:

Ciekawostki

Galeria

Linki zewnętrzne