Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy w Śródmieściu. Zobacz też: Ulica Piękna w Wesołej i Zespół przystankowy Piękna.
ulica 1–68
Piękna
Dzielnica: Śródmieście
Okres powstania: ok. 1770 roku
Długość: 1 200 m

Ulica Piękna – jedna z ważniejszych ulic Śródmieścia Południowego, przebiegająca między skrzyżowaniem z Górnośląską, Wiejską i Jazdów a skrzyżowaniem z Koszykową, Emilii Plater i Noakowskiego.

Ulica Piękna przebiega na dwóch niepołączonych ze sobą odcinkach. Rozpoczyna się jako przedłużenie ul. Górnośląskiej na zachód, od skrzyżowania z ul. Wiejską i Jazdów. Następnie krzyżuje się z ul. Lennona, Alejami Ujazdowskimi, ul. Călinescu, Mokotowską i Kruczą, po czym kończy się, wpadając w plac Konstytucji. Drugi odcinek rozpoczyna się ślepo na tyłach budynków w północno-zachodnim narożniku placu, a następnie krzyżuje się z ul. Poznańską i łącznikiem do Koszykowej. Jej jezdnia kończy się parkingiem na wysokości domu z numerem 66a, ale formalnie Piękna dochodzi do skrzyżowania z ul. Emilii Plater i Noakowskiego, a jej przedłużeniem na zachód jest ul. Koszykowa. Wschodni odcinek ulicy ma ok. 800 m, a zachodni ok. 400 m.

Historia

Dawna droga narolna, wyznaczała granicę gruntów Ujazdowa. Została uregulowana ok. 1770 roku i obsadzona drzewami, stanowiąc element założenia ujazdowskiego, a nazwa Piękna odzwierciedlała jej wygląd. Około 1780 r. odcinek między Alejami Ujazdowskimi a Mokotowską nazywano Bazyliańska ze względu na sąsiedztwo posiadłości bazylianów (por. Ulica Bazyliańska na Targówku). 27 czerwca 1932 r. ulicy nadano nazwę Piusa XI[1]. Do pierwotnej nazwy powrócono 26 marca 1949 r.[2]

W okresie międzywojennym zachwycała swoim miejskim charakterem. Po 1950 r. budowa Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej wymusiła przerwanie ciągłości ulicy[3].

Od 1946 (odc. GórnośląskaAleje Ujazdowskie) i 1948 (odc. Aleje UjazdowskieKoszykowa) do 1973 roku ulicą Piękną przebiegała trasa trolejbusowa. 5 stycznia 1946 r. ul. Piękną wyruszyła linia B, a 24 października 1948 r. nowym odcinkiem do Koszykowej – linia 52, która kursowała Piękną do końca istnienia trasy trolejbusowej. 1 lipca 1973 r. linię 52 (plac ZawiszyChełmska) zlikwidowano jako ostatnią linię trolejbusową w Warszawie, a zastąpił ją autobus 183. W ostatni dzień kursowania przejazd linią 52 był bezpłatny[4].

Otoczenie

Ważniejsze obiekty położone przy ul. Pięknej:

Wzdłuż ul. Pięknej nie ma ścieżki rowerowej. Ulicą kursują autobusy – zlokalizowano tu przystanki Piękna, Mokotowska i Plac Konstytucji. Na rogu Pięknej i pl. Konstytucji planowano stację Plac Konstytucji linii M1 metra, została ona jednak pominięta przy budowie.

Galeria

Przypisy

  1. Handke, Kwiryna, Słownik nazewnictwa Warszawy. Warszawa, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 1998, s. 161. ISBN 83-86619-97X
  2. Ibid., s. 345.
  3. Handke, Kwiryna, Dzieje Warszawy nazwami pisane. Warszawa, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, 2011, s. 172. ISBN 978-83-62189-08-3
  4. Dąbrowski, Julian; Nalazek, Daniel; Stiasny, Marcin, Warszawskie autobusy i trolejbusy. Rybnik, Betezda, 2005, s. 110-111. ISBN 83-915259-6-1