Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy na Woli. Zobacz też: Ulica Ogrodowa w Wesołej.
ulica 1-67
Ogrodowa
Ogrodowa1.jpg
ul. Ogrodowa na wysokości ul. Białej
Dzielnica: Wola
Okres powstania: 1765 rok
Długość: 950 m

Ulica Ogrodowa – ulica położona w północnej części Mirowa, na Woli. Rozpoczyna się od skrzyżowania z al. Jana Pawła II, po czym biegnie na zachód, przecina po drodze ul. Dobrzańskiego, ul. Białą, ul. Żelazną, ul. Wronią i kończy się ślepo w okolicy skrzyżowania ul. Okopowej i al. Solidarności.

Ulica Ogrodowa powstała w 1765 roku, w wyniku przekształcenia drogi narolnej biegnącej pośród ogrodów. Stąd otrzymała swoją nazwę w roku 1770. Przez kolejne 100 lat stawiano przy niej w większości domy drewniane, jednak od 1870 roku rozpoczęła się intensywna zabudowa murowanymi kamienicami żydowskimi. Wówczas większość mieszkańców ulicy Ogrodowej zajmowała się handlem na Kercelaku (w miejscu dzisiejszego skrzyżowania ul. Okopowej i al. Solidarności, do którego niegdyś ulica Ogrodowa dochodziła). Na początku XX wieku zniknęły ostatnie ogrody związane z historią nazwy ulicy. W okresie II Wojny Światowej ulica Ogrodowa znajdowała się w granicach getta warszawskiego, a w 1944 roku większość jej zabudowy uległa zniszczeniu. Obecna zabudowa pochodzi więc w większości z lat 50. XX wieku.

Ważniejsze obiekty przy ulicy Ogrodowej:

Ciekawostki

  • Ulica Ogrodowa położona jest na tyłach Sądów na Lesznie, a w czasie okupacji budynek był na samej granicy getta i dzięki temu wtajemniczone osoby przemykały korytarzami ze strony na stronę.

Galeria