Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Jurydyka Nowolipie i Zespół przystankowy Nowolipie.
ulica 1-31
Nowolipie
Nowolipie.JPG
ul. Nowolipie (rejon Karmelickiej)
Dzielnica: Śródmieście, Wola
Okres powstania: XVII wiek
Długość: 900 m

Ulica Nowolipie – długa na prawie kilometr ulica osiedlowa na Muranowie, w dzielnicach Śródmieście i Wola. Biegnie równolegle do alei "Solidarności", rozpoczynając się ślepo na wysokości ulicy Orlej i biegnąc na zachód aż do przejścia w ulicę Żytnią. Na krótkim odcinku odbywa się nią ruch autobusowy.

Ulica powstała w miejsce drogi narolnej jurydyki Nowolipie, która należała do klasztoru panien brygidek. Wcześniej do zakonu należała wieś Lipie, więc po przeniesieniu utworzono Nowolipie, w nawiązaniu do poprzedniej siedziby. Nazwa ulicy funkcjonuje od XVIII wieku, a od 1770 jako Nowolipie.

Przecznicami Nowolipia są kolejno od wschodu ulice Karmelicka, aleja Jana Pawła II (przez którą nie ma przejazdu), Smocza i Żelazna. Koniec ulicy ma miejsce na skrzyżowaniu z Żytnią i Wolność. U zbiegu Nowolipia i Żelaznej mieści się Szpital Ginekologiczno-Położniczy św. Zofii, a przy ul. Nowolipie 8 mieści się V Liceum Ogólnokształcące im. ks. Józefa Poniatowskiego.

W 2014 pod nr 7a oddano też do użytku nowy budynek mieszkalny "Casa del Arte Murano".

Linki zewnętrzne