Ulica Marynarska – długa na blisko 1 100 metrów ulica położona na Mokotowie. Rozpoczyna się rondem na skrzyżowaniu z Wołoską i Rzymowskiego, jako przedłużenie alei Wilanowskiej w kierunku zachodnim. Kończy się wiaduktem nad torami kolejowymi linii radomskiej, gdzie przechodzi w ulicę Sasanki. Jest częścią drogi krajowej nr 7 oraz główną arterią Służewca. Wzdłuż ulicy biegną tory tramwajowe – do pętli Służewiec.

Przebieg i charakterystyka

Ulica rozpoczyna swój bieg rondem przy Galerii Mokotów, na skrzyżowaniu z Wołoską i Rzymowskiego, jako przedłużenie alei Wilanowskiej. Nad rondem biegnie estakada łącząca bezpośrednio ulicę Rzymowskiego z Marynarską (tylko w kierunku zachodnim). Biegnąc dalej na zachód, Marynarska krzyżuje się kolejno z ulicami: Postępu i Wynalazek. Kończy swój bieg na wiadukcie nad torami kolejowymi linii radomskiej, w pobliżu stacji Warszawa Służewiec.

Aktualnie ulica posiada dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Przeprowadzono poszerzenie ulicy do trzech pasów w obu kierunkach i likwidację przejazdów w poprzek jezdni na skrzyżowaniach. Inwestycja wiązała się z przesunięciem torów tramwajowych o 8 metrów na północ. Wzdłuż ulicy powstała także ścieżka rowerowa. Prace zostały zrealizowane w 2015 roku.

Historia

Ulica istniała dawniej jako część traktu ze Zbarżu do wsi Służewiec oraz folwarku i wsi Służew. Ulica widoczna jest na rosyjskiej mapie okolic miasta Warszawy z 1838 roku, jednak mogła istnieć już w XV wieku, gdyż wtedy Zbarż był wymieniony jako dobro rodziny Zbarskich.

Marynarska swoją nazwę otrzymała w 1950 roku, była wówczas poprowadzona prostą linią obecną trasą aż do al. Lotników, przecinając po drodze ul. Obrzeżną i obecną ul. Rzymowskiego. Około 1980 roku przedłużono al. Wilanowską od ul. Puławskiej aż do ul. Władimira Komarowa (obecnie ul. Wołoska) i odcinek ul. Marynarskiej od ul. Komarowa do al. Lotników zlikwidowano. Śladami po dawnym przebiegu ulicy są: fragment jezdni na tyłach stacji benzynowej u zbiegu al. Wilanowskiej z al. Lotników oraz numeracja po stronie nieparzystej, która obecnie zaczyna się od numeru 11 (budynek przy rondzie).

W 2013 roku oddano też do użytku węzeł drogowy z Trasą N-S, wiodącą do Południowej Obwodnicy Warszawy.

Najważniejsze obiekty

Pozostałe budynki przy Marynarskiej to głównie biurowce, stąd potoczna nazwa tej części miasta – dzielnica białych kołnierzyków (funkcjonuje również nazwa Mordor). Dawniej rejon ten posiadał charakter terenów przemysłowych (Służewiec Przemysłowy), lecz większość działających tu zakładów podupadła.

Galeria