Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Konwiktorska.
ulica 2-9
Konwiktorska
Konwiktorska (2).JPG
ul. Konwiktorska (2007)
Dzielnica: Śródmieście
Okres powstania: XVIII wiek
Długość: 440 m

Ulica Konwiktorska – ulica na Nowym Mieście w dzielnicy Śródmieście, biegnąca od ul. Bonifraterskiej do ul. Zakroczymskiej.

Historia

Ulica została poprowadzona w XVIII wieku podczas budowy "konwiktu jezuitów", koszary pod numerem 3 zostały wzniesione w 1780 roku, i stąd powstała nazwa Konwiktowa. W 1777 roku została zatwierdzona obecna nazwa[1].

W latach 1919-1925 ulica kończyła się skrzyżowaniem z ul. Rybaki, obecnie ten fragment nosi ul. Sanguszki. W 1928 roku wybudowano stadion Polonii Warszawa (pod numerem 6), w czasie II wojny światowej zburzony został Pałac Sierakowskiego i odbudowany w latach pięćdziesiątych[2]. Dnia 2 października 1976 roku, w pobliżu wschodniego odcinka, uruchomiono zespół przystankowy Konwiktorska.

Opis ulicy

Pałac Sierakowskiego

<place lat="52.25469730" lon="21.00241270" /> Ulica łączy skrzyżowanie ul. Bonifraterskiej i ul. Muranowskiej z ul. Zakroczymską i ul. Sanguszki. Po drodze przecina ul. Dolańskego oraz niewielka uliczka ul. Fondamińskiego – jednym z najbardziej rozpoznawanych obiektów w pobliżu jest stadion Polonii Warszawa, klubu piłkarskiego. Przed wejściem znajduje się mural powstańczy z 2009 roku[3].

Znajdują się tu także zespół szkół sportowych, Muzeum Tyflologiczne, zabytkowy Pałac Sierakowskiego w którym obecnie mieści się przychodnia lekarska, budynek dawnej Szkoły Przemysłu Graficznego im. marsz. Piłsudskiego (dziś mieści się tu Zakład Technologii Poligraficznych Politechniki Warszawskiej) oraz tereny zielone: Skwer Batalionu Gozdawa, obecnie prawie całkowicie zabudowany przez nowy budynek.

Jedynymi ulicami odchodzącymi od Konwiktorskiej są Dolańskego oraz niewielka uliczka (a w zasadzie ciąg pieszy) Fondamińskiego.

Przypisy