Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Ulica Kokosowa – główna droga dawnej wsi Wolica, położona w dzielnicy Ursynów, odchodząca od ul. Nowoursynowskiej i kończąca się na niej.

Historia

Droga w tym miejscu pojawia się już na mapie okolic Warszawy z 1836 roku jako główna droga wsi Wolica, równoległa do traktu czerskiego, czyli dzisiejszej ul. Nowoursynowskiej[1]. Obszar ten został wcielony do granic miasta w 1951 r. – ulica jest widoczna na planie miasta PPWK z 1958 r.[2], a od 1961 r. jest podpisana jako Kokosowa[3].

Przebieg

Rozpoczyna się od skrzyżowania z ul. Nowoursynowską na wysokości Skweru kpt. Zygmunta Pawlaczyka, po czym skręca łukiem na północny zachód. Następnie krzyżuje się z ulicami Imbirową i Orszady i łukiem dochodzi do ul. Nowoursynowskiej, na końcowym odcinku przecinając dodatkowo ul. Letniskową.

Otoczenie

Otoczenie ulicy składa się z zabudowy jednorodzinnej. Ponadto pod numerem 12 znajduje się kościół bł. Edmunda Bojanowskiego, a dawniej pod adresem Kokosowa 1/5 stała drewniana chata z XIX wieku, tzw. chata turecka, wyburzona po pożarze w 2011 roku (por. Dom przy Kokosowej 1/5). Przy Kokosowej stoją również dwa krzyże przydrożne, obok domu nr 26 i na rogu Imbirowej. Pomiędzy domami nr 36 i 40 znajdują się oświetlone schody prowadzące ze skarpy na ul. Hlonda.

Nazwa ulicy

Nazwa ulicy, nadana w 1960 roku, odnosi się do palmy kosowej i jej owocu. W tym samym roku na Ursynowie nadano inne nazwy o podobnej tematyce: Cynamonowa, Dereniowa, Mandarynki, Migdałowa i Renety[4].

Galeria

Przypisy

  1. Карта Окрестностей Варшавы (arkusz 3), Warszawa 1860, dostępna w zbiorach Archiwum Map WIG. Dostęp 29 maja 2015 r.
  2. Plan Warszawy z 1958 r., PPWK, wyd. 1. Dostępny w serwisie Trasbus. Dostęp 29 maja 2015 r.
  4. Handke, Kwiryna, Słownik nazewnictwa Warszawy. Warszawa, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 1998, s. 282-283. ISBN 83-86619-97X
Advertisement