Ulica Antoniego Kocjana – jedna z głównych ulic na Starym Bemowie (na granicy obszarów MSI Fort Radiowo i Groty), ma długość 1,8 kilometra. Łączy ona Park Leśny Bemowo z ulicą gen. Sylwestra Kaliskiego.

Historia

Ulicę otwarto 27 kwietnia 1971 roku. Położono na niej powszechną wówczas trylinkę i stosowano jako drogę techniczną, głównie do postoju dla pociągów towarowych z huty na Bielanach. Patronem ulicy został Antoni Kocjan, urodzony w 1902 roku konstruktor lotniczy, twórca wielu znanych szybowców, między innymi Czajki czy Orlika; współpracownik wywiadu Armii Krajowej i uczestnik wojny polsko-bolszewickiej.

W latach 70. XX wieku, tuż po otwarciu arterii, Wojskowa Akademia Techniczna postawiła przy tej ulicy, oprócz Domu Asystenta i szeregu akademików, również obiekty sportowe, a po drugiej stronie torów strzelnicę. Na południe od niej wybudowano osiedle Groty, które stało się miejscem zamieszkania wielu ważnych w PRL-u ludzi, jak aktorzy, politycy czy milicjanci. Po przemianach miejsce to nie zmieniło się w dużym stopniu, jednak podjęto decyzję o przykryciu trylinki asfaltem, co nastąpiło w latach 2007-2010. W tym czasie wybudowano nowe osiedle mieszkaniowe na miejscu nieczynnego rozjazdu kolejowego, w wyniku czego powstało Osiedle Kocjana. Około 2016 roku zaczęto budować też nowy akademik WAT-u z widokiem na osiedle, tuż przy basenie uczelni.

Obecnie ulica ta jest główną arterią w regionie obok ul. Lazurowej i Kaliskiego i wyznacza granicę między Grotami, a Fortem Radiowo.

Otoczenie

  • nr 1 – osiedle Kocjana, kompleks mieszkalny powstały w latach 2007-2009
  • nr 3 – Sąd Rejonowy dla Warszawy-Woli
  • nr 70 – restauracja Krasnodwór
  • nr 70A – strzelnica WAT

Przebieg

1x1TBT.gif Ulica Kaliskiego, Ulica Lazurowa
1x1P.gif Droga dojazdowa do Domu Asystenta
1x1B.gif Ulica Kartezjusza, Ulica Przy Fosie
1x1L.gif Ulica Bolimowska
1x1L.gif Ulica Strawczyńska
1x1L.gif Ulica Skłoby
1x1L.gif Ulica Oblęgorska
1x1L.gif Ulica Fabiańska
1x1L.gif Ulica Bułhaka
1x1GP.gif Ulica Zaboreczne

Galeria