ulica 2-31
Karowa
Ulica Karowa w Warszawie 2019.jpg
Ulica Karowa przy Krakowskim Przedmieściu
Dzielnica: Śródmieście
Okres powstania: XIX wiek
Długość: 650 m

Ulica Karowa – ulica w Śródmieściu.

Historia

Pod koniec XIX wieku ulica stanowiła jedno z niewielu połączeń pomiędzy górną częścią Warszawy a Powiślem. Była to wąska droga, którą z miasta zwożono odpadki do Magazynu Karowego.

Po wybudowaniu w latach 18511855 wodociągu Marconiego w bramie wzniesionej u wylotu ul. Karowej na ul. Krakowskie Przedmieście uruchomiono dwa zdroje uliczne, a nad bramą umieszczono rzeźbę Syreny.

Na łamach grudniowego wydania „Tygodnika Ilustrowanego” z 1885 ukazał się ambitny projekt zagospodarowania Karowej. Zaczęto od wyburzenia bramy Marconiego, poszerzenia i skanalizowania Karowej. Potem wykupiono teren od klasztoru Wizytek. W 1900 ruszyła budowa spiralnego zjazdu. Po czterech latach żelbetowy wiadukt połączył skarpę ze specjalnym nasypem.

W lutym 1945 saperzy Armii Czerwonej oddali do eksploatacji most wysokowodny na Wiśle znajdujący się u wylotu ulicy.

Źródło: Ulica Karowa w Warszawie, autorzy, licencja: CC BY-SA 3.0

Przebieg

Biegnie od ul. Wybrzeże Kościuszkowskie do Krakowskiego Przedmieścia. Po drodze przecina ulice: Furmańską, Browarną i Dobrą. Ze skarpy na Powiśle schodzi Wiaduktem Markiewicza.

Otoczenie