Ulica generała Sylwestra Kaliskiego – jedna z głównych ulic na Starym Bemowie i Boernerowie, łączy ul. Lazurową z Kleeberga. Długość ulicy wynosi 2,06 km.

Historia i opis

Główny budynek WAT przy ul. Kaliskiego 2 (2008)

Pierwotnie część Lazurowej. W latach 50. XX wieku zbudowano przy niej Wojskową Akademię Techniczną. Od tamtego czasu przez następne lata funkcjonowała jako wewnętrzna droga WAT-u, która jest jednym z głównych obiektów na tym terenie. Do 31 stycznia 1979 roku ul. gen. Kaliskiego była częścią ulicy Lazurowej. Od 1 lutego nosi obecną nazwę. Nazwa ulicy, nadana 31 stycznia 1979 r.[1], upamiętnia Sylwestra Kaliskiego (19251978), polskiego wojskowego i naukowca, generała dywizji WP, profesora Wojskowej Akademii Technicznej, członka PAN. Generał Kaliski był również działaczem partyjnym i państwowym, członkiem Komitetu Centralnego PZPR, ministrem nauki, szkolnictwa wyższego i techniki oraz posłem na Sejm PRL VI i VII kadencji. Co warto zaznaczyć był również jedną z ważniejszych figur w historii uczelni.

Droga rozpoczyna się od skrzyżowania z ul. Kocjana jako przedłużenie ul. Lazurowej na północ. Potem krzyżuje się z torowiskiem linii „20”. Następnie krzyżuje się z uliczkami WAT-u, łącząc w ten sposób akademiki i uczelnie, której drogi łączą w rozmaity sposób ul. Kaliskiego z ulicą Radiową i Kartezjusza. Potem krzyżuje się z ulicami Archimedesa i Gąsiorowskiego, by następnie spotkać się z Radiową. Od 30 lipca 2012 roku skrzyżowanie z Radiową zostało zmienione w rondo, któremu nadano patronat płk. Bernarda Adameckiego.

Po rondzie ulica następnie spotyka się z kolejnymi bezimiennymi uliczkami aż do skrzyżowania z ul. Thomméego, by potem spotkać się z ulicami: Kutrzeby, Westerplatte i Kleeberga. Ulica kończy się skrzyżowaniem z drogą dojazdową do lotniska Babice. Wzdłuż ul. Kaliskiego przebiega jedyna w Warszawie jednotorowa linia tramwajowa (z dwiema mijankami – WAT i Stare Bemowo), po którym kursuje linia „20”, choć kilka razy w historii, np. na czas prac remontowych, miały miejsce zawieszenia linii bądź nawet skierowanie dodatkowych na tę trasę.

Nazwa ulicy została zdekomunizowana w 2017 – nowym patronem został wówczas gen. Witold Urbanowicz. 10 kwietnia 2019 decyzją Naczelnego Sądu Administracyjnego przywrócono poprzednią nazwę ulicy[2]. 11 listopada 2018 przy skrzyżowaniu z ul. Westerplatte z inicjatywy Towarzystwa Boernerowo postawiono głaz upamiętniający 100. rocznicę odzyskania niepodległości.

W 2020 roku na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Radiową i ul. Archimedesa oddano do użytku ścieżkę rowerową[3][4].

Ważniejsze obiekty

Schemat przebiegu

1x1BP.gif Droga dojazdowa do lotniska Babice
1x1B.gif ul. Kleeberga
1x1B.gif ul. Westerplatte
1x1TPPB.gif ul. Kutrzeby
1x1TLB.gif ul. Thomméego
RAD2.gif ul. Radiowa
1x1TRB.gif ul. Gąsiorowskiego
1x1TRB.gif ul. Archimedesa
1x1TBT.gif ul. Kocjana, ul. Lazurowa

Galeria

Przypisy

  1. Handke, Kwiryna, Słownik nazewnictwa Warszawy. Warszawa, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 1998, s. 335. ISBN 83-86619-97X
  2. Artykuł z tustolica.pl z 10 kwietnia 2019 [data dostępu: 10 kwietnia 2019]
  3. Artykuł z tustolica.pl z 13 stycznia 2020 [data dostępu: 7 czerwca 2020]
  4. Artykuł z tustolica.pl z 28 maja 2020 [data dostępu: 7 czerwca 2020]