FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Jana Olbrachta.
Jana Olbrachta
Ulrychów, Jelonki Północne
Wola, Bemowo
A317-129
Ulica Jana Olbrachta, autobus linii 129
Długość: 2 200 m
Zakres numerów: 3–118d

Ulica Jana Olbrachta – jedna z głównych ulic na Ulrychowie oraz boczna uliczka na Jelonkach, łączy ul. Górczewską z Powstańców Śląskich.

Rozpoczyna się od skrzyżowania z ul. Górczewską jako przedłużenie ul. Księcia Janusza na południe. Następnie krzyżuje się z ulicami Okocimską, Bitwy pod Lenino i Batalionu AK Parasol. Tworzy rondo Krygiera na skrzyżowaniu z ul. Redutową i Góralską. W dalszym biegu krzyżuje się z ulicami Szczecińskiego, Krępowieckiego (dwukrotnie), Antka Rozpylacza, Sowińskiego, Znaną, Boznańskiej, Stromą i Pola. Urywa się przed torami kolejowymi, by pojawić się ponownie po drugiej stronie, gdzie krzyżuje się z ulicami Rzędzińską, Batalionu Miotła, Oświatową, Kruszyńską i Kiermaszową, po czym kończy bieg skrzyżowaniem z Powstańców Śląskich.

Ważniejsze obiekty:

Nazwa ulicy, nadana 14 maja 1928 r.[1], upamiętnia Jana I Olbrachta (Albrechta), króla polskiego z dynastii Jagiellonów, panującego w latach 14921501. W potocznym użyciu nazwa ulicy jest często bezrefleksyjnie skracana do drugiego członu, wzorem skracania imion i nazwisk innych patronów, choć nie zachodzi tu pełna analogia – „Olbracht” jest drugim imieniem króla, a nie nazwiskiem[2].

Dawniej na zachód od Sowińskiego ulica nosiła nazwę Cieszyńska (por. ulica Cieszyńska na Mokotowie).

Przypisy Edytuj

  1. Handke, Kwiryna, Słownik nazewnictwa Warszawy. Warszawa, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 1998, s. 356. ISBN 83-86619-97X
  2. Handke, Kwiryna, Dzieje Warszawy nazwami pisane. Warszawa, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, 2011, s. 52. ISBN 978-83-62189-08-3