Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Jana Olbrachta.
ulica 3–118d
Jana Olbrachta
A317-129.jpg
Ulica Jana Olbrachta, autobus linii 129
Dzielnica: Wola, Bemowo
Długość: 2 200 m

Ulica Jana Olbrachta – jedna z głównych ulic na Ulrychowie oraz boczna uliczka na Jelonkach, łączy ul. Górczewską z Powstańców Śląskich.

Rozpoczyna się od skrzyżowania z ul. Górczewską jako przedłużenie ul. Księcia Janusza na południe. Następnie krzyżuje się z ulicami Okocimską, Bitwy pod Lenino i Batalionu AK Parasol. Tworzy rondo Krygiera na skrzyżowaniu z ul. Redutową i Góralską. W dalszym biegu krzyżuje się z ulicami Szczecińskiego, Krępowieckiego (dwukrotnie), Antka Rozpylacza, Sowińskiego, Znaną, Boznańskiej, Stromą i Pola. Urywa się przed torami kolejowymi, by pojawić się ponownie po drugiej stronie, gdzie krzyżuje się z ulicami Rzędzińską, Batalionu Miotła, Oświatową, Kruszyńską i Kiermaszową, po czym kończy bieg skrzyżowaniem z Powstańców Śląskich.

Ważniejsze obiekty:

Nazwa ulicy, nadana 14 maja 1928 r.[1], upamiętnia Jana I Olbrachta (Albrechta), króla polskiego z dynastii Jagiellonów, panującego w latach 14921501. W potocznym użyciu nazwa ulicy jest często bezrefleksyjnie skracana do drugiego członu, wzorem skracania imion i nazwisk innych patronów, choć nie zachodzi tu pełna analogia – „Olbracht” jest drugim imieniem króla, a nie nazwiskiem[2].

Dawniej na zachód od Sowińskiego ulica nosiła nazwę Cieszyńska (por. ulica Cieszyńska na Mokotowie).

Przypisy

  1. Handke, Kwiryna, Słownik nazewnictwa Warszawy. Warszawa, Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy, 1998, s. 356. ISBN 83-86619-97X
  2. Handke, Kwiryna, Dzieje Warszawy nazwami pisane. Warszawa, Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, 2011, s. 52. ISBN 978-83-62189-08-3