Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy na osiedlu Raków. Zobacz też: zespoły przystankowe Instalatorów, Instalatorów-KAM i Instalatorów-KIS.

Kombinat Instalacji Sanitarnych Budownictwa "Warszawa" Sp. z o.o., ul. Instalatorów 9 (2019)

Budowa osiedla Nowy Raków przy ul. Instalatorów (2019)

Dawna pętla autobusowa Instalatorów (2014)

Ulica Instalatorów – ulica położona na osiedlu Raków w dzielnicy Włochy, która biegnie równolegle do kolejowej linii radomskiej.

Ulica rozpoczyna swój bieg u zbiegu ul. Grójeckiej i al. Krakowskiej, po czym biegnie wzdłuż linii kolejowej na północny zachód, krzyżuje z ul. Rakowską i kończy swój bieg na własnym przedłużeniu - ul. Równoległej.

Historia

Ulica jest widoczna na zdjęciu lotniczym z 1945 roku jako ścieżka biegnąca wśród glinianek Rakowa od szosy krakowskiej na zachód do istniejącej wówczas na dłuższym odcinku obecnej ul. Analitycznej i dalej do dawnego przebiegu Elektrycznej Kolei Dojazdowej[1]. Obszar ulicy został włączony do miasta w 1951 roku.

Na przełomie lat 40. i 50. XX wieku skorygowany został przebieg kolejowej linii radomskiej, która od tej pory przebiega wzdłuż ówczesnej ścieżki, a dzisiejszej ulicy Instalatorów. Ulica została zbudowana najprawdopodobniej w latach 60. XX wieku, po przyłączeniu jej rejonu do miasta, gdy zdecydowano się lokalizować przy niej zakłady przemysłowe. Na mapie z 1963 roku wychodzi ona z al. Krakowskiej i biegnie na zachód bez przecznic aby następnie zmienić się w ul. Równoległą[2].

Od tamtej pory powstały przy niej liczne zakłady, takie jak Kombinat Instalacji Sanitarnych Budownictwa, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Budownictwa czy Kombinat Kamienia Budowlanego "KAMBUD". Prawdopodobnie od tego pierwszego pochodzi nazwa ulicy, nadana 24 listopada 1961 roku[3].

22 września 1971 roku, wraz z uruchomieniem pętli Instalatorów ulicą ruszył pierwszy autobus miejski linii 350, której numer zmieniono w 1991 roku na 128. Od 2008 roku zamiast niej ulicą kursują autobusy linii 306, noszącej od 2018 roku oznaczenie 228, od 2018 roku wspiera ją również linia 328.

W 2007 roku proponowano kupcom przeniesienie targowiska ze Stadionu Dziesięciolecia do hal przy ulicy, jednak propozycja została odrzucona[4]. Od około 2010 roku ulica jest miejscem silnym przekształceń przestrzennych. Miejsce zakładów przemysłowych, w części także upadłych po transformacji ustrojowej, zajmuje wielorodzinna zabudowa mieszkaniowa, choć jeszcze w 2011 planowano tu usytuowanie bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania przeniesionej z Pola Mokotowskiego[5][6].

W marcu 2019 roku przebudowano skrzyżowanie ulicy z al. Krakowską, umożliwiając wyjazd z ul. Instalatorów w lewo (wcześniej możliwy był tylko skręt w prawo)[7]

Otoczenie

Przy ulicy znajdują się zakłady przemysłowe oraz osiedla mieszkaniowe Ogrody Ochota, Active City i Nowy Raków. Wzdłuż ulicy rośnie kilkadziesiąt kasztanowców.

W rejonie numeru 7 zlokalizowany jest kamień pamiątkowy, odsłonięty w tym miejscu 22 października 1994 roku staraniem Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej. Upamiętnia on 22 żołnierzy 7 Pułku Piechoty Armii Krajowej "Garłuch" rozstrzelanych 2 sierpnia 1944 roku przez hitlerowców w pobliskim wykopie kolejowym[8].

Przypisy

Advertisement