Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Gwarków.
ulica 9, 37-47
Gwarków
Dzielnica: Targówek, Rembertów
Okres powstania: przed XX wiekiem
Długość: 2 800 m

Ulica Gwarków – ulica położona na Targówku i w Rembertowie, która biegnie od ul. Zabranieckiej do ul. Chełmżyńskiej. Nazwa ulicy pochodzi od gwarka, ptaka z rodziny szpakowatych, zamieszkującego południową Azję od Indii i Cejlonu po Malezję i Indonezję.

Historia

Ulica widoczna jest w identycznym kształcie jak dzisiejszy na planie z 1914 roku[1], a na planie z 1936 roku dodatkowo przechodzi ona na południu przez tory kolejowe[2]. Ulica służyła za łącznik między Kozią Górką (Kawęczyńską, a po przeprowadzeniu przez tory także Grochowską) a Kawęczynem.

Przebieg

Ulica wybiega z ul. Zabranieckiej i kieruje się na północny wschód, aby po chwili przejść przez teren Zakładu Utylizacji Stałych Odpadów Komunalnych (ul. Gwarków 9), przeciąć bocznicę kolejową do zakładów przemysłowych na Utracie i kierować się dalej na wschód przez las. Tam ulica przechodzi nad Kanałem Bródnowskim i pod rurociągiem prowadzącym do Elektrociepłowni Kawęczyn oraz przecina ulicę Skorpiona, czyli granicę dzielnic Targówek i Rembertów, i ul. Matecznik. Ulica następnie wychodzi z lasu i biegnie między zabudowaniami przemysłowymi, które są jedynymi budynkami oprócz ZUSOK z adresami od ulicy Gwarków, aby zakończyć się na ulicy Chełmżyńskiej.

Druga wersja przebiegu

Na licznych mapach, m.in. Daunpolu czy Jokartu oraz w serwisach internetowych (Geoportal, Targeo, Google Maps) ulica jest przedstawiona w innym przebiegu - ten sam przebieg co oficjalny zgadza się do momentu przejścia nad Kanałem Bródnowskim - w tym momencie ulica skręca na południe i kontynuuje bieg wzdłuż bocznicy aby przejść do skrzyżowania z ul. Strażacką i skręcić w prawo, by dalej biec aż do skrzyżowania z ul. Łubinową, stając się za nim przedłużeniem ul. Zabranieckiej.

Otoczenie

Otoczenie ul. Gwarków stanowią nieużytki oraz lasy, między którymi znajdują się pojedyncze zakłady przemysłowe oraz domy jednorodzinne. Przy skrzyżowaniu z ul. Chełmżyńską (posesja nr 49) znajduje się krzyż przydrożny.

Przypisy