Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: zespół przystankowy Grójecka, Grójecka Kolej Dojazdowa.

Ulica Grójecka (dawniej także aleja Grójecka, częściowo aleja Krakowska) – ulica, która biegnie przez całą Ochotę, od pl. Zawiszy do al. Krakowskiej. Nazwa ulicy nawiązuje do miasta Grójec, w kierunku którego biegnie.

Historia

Zobacz więcej w artykule: Historia ulicy Grójeckiej.

Ulica wywodzi się z dawnego traktu krakowskiego, który został uregulowany w latach 1818-1823 i obustronnie obsadzony drzewami, a przy jego wjeździe do miasta ustawiono dwie rogatki jerozolimskie.

Dawniej nazwę Grójecka nosiła również ulica Lisia.

Charakterystyka

Widok na Ochotę i zabudowę ul. Grójeckiej

Ulica Grójecka (rejon ul. Filtrowej)

Ulica Grójecka (rejon ul. Opaczewskiej)

Ulica klasy głównej. Stanowi kręgosłup komunikacyjny Ochoty, kursują tędy autobusy i tramwaje (zobacz: komunikacja miejska na Grójeckiej). Zabudowana jest starymi kamienicami i blokami mieszkalnymi.

W przyszłości w rejonie pl. Narutowicza może powstać stacja III linii metra. Dociągnięta ma też zostać ulica Racławicka. Być może ulica zostanie też zwężona, a uwolniona przestrzeń zostanie przekształcona w miejsca postojowe, drogi dla rowerów oraz miejsca dla ogródków kawiarnianych.

Przebieg

Ulica rozpoczyna swój bieg na pl. Zawiszy, gdzie zbiegają się Aleje Jerozolimskie, ul. Towarowa i ul. Raszyńska, po czym biegnie w kierunku południowo-wschodnim, krzyżując się kolejno z ulicami: Daleką, Spiską, Niemcewicza, Słupecką, następnie tworzy pl. Narutowicza (u zbiegu z Filtrową, Barską i Uniwersytecką), a kontynuując bieg mija kolejno ulice: Mochnackiego, Kaliską, Wawelską, Kopińską, Radomską, Winnicką, Baśniową, Siewierską, Banacha, Bitwy Warszawskiej 1920 roku, Opaczewską, Dickensa, Korotyńskiego, Włodarzewską i Harfową, by zakończyć się na wiadukcie kolei radomskiej, przechodząc w al. Krakowską.

Obiekty

Kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (nr 38)

Kamienica (nr 40a)

Gmach XXI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja (nr 93)

Warszawa Rakowiec

Wzdłuż ul. Grójeckiej znajdują się następujące obiekty:

Na rogu ul. Opaczewskiej znajduje się pomnik Barykada Września, zaś na rogu ul. Korotyńskiego jest krzyż przydrożny. Ponadto przy ul. Grójeckiej znajdują się trzy skwery: skwer Dobrego Maharadży na rogu ul. Opaczewskiej, skwer Reduty Kaliskiej na rogu ul. Kaliskiej oraz skwer Jerzego Kastrioty Skanderbega na rogu ul. Spiskiej. W rejonie al. Krakowskiej znajduje się również przystanek kolejowy Warszawa Rakowiec.

Ponadto przy ul. Grójeckiej znajdują się również wyróżniające się słupy trakcji tramwajowej – na wysokości ul. Filtrowej znajduje się jedyny w Warszawie słup z pałąkami wykonanymi według przedwojennego wzoru firmy Siemens, natomiast na wysokości ul. Opaczewskiej znajduje się przedwojenny słup trakcyjny ze śladami po pociskach z czasów kampanii wrześniowej 1939 roku.

Spośród nieistniejących zabudowań należy wymienić również kamienicę Oskara Hintza (nr 1) oraz gospodarstwo ogrodnicze Wolskich (nr 81), a także dawne karczmy: Karczma Ochota (rejon ul. Kaliskiej) i Karczma Czerwona (rejon ul. Dickensa)

Miejsca pamięci

Pomnik Barykada Września

Tablica pamiątkowa na ścianie budynku nr 104

Wzdłuż ul. Grójeckiej znajdują się też kolejne tablice pamiątkowe i miejsca pamięci:

  • ul. Grójecka 19/25 – tablica upamiętniająca fakt, że z tego budynku 12 kwietnia 1982 roku o godzinie 12 nadano pierwszą audycję podziemnego radia „Solidarność”.
  • ul. Grójecka 20b – tablica upamiętniająca miejsce (w podwórku), gdzie od 3 do 5 sierpnia 1944 roku Niemcy wymordowali ponad 200 osób.
  • ul. Grójecka 22/24 – tablica upamiętniająca miejsce, gdzie 5 sierpnia 1944 roku hitlerowcy rozstrzelali 40 Polaków.
  • ul. Grójecka 45 – tablica upamiętniająca profesor Wandę Telakowską, która mieszkała i tworzyła w tym domu.
  • ul. Grójecka 47/51 – tablica upamiętniająca miejsce, gdzie 9 listopada 1943 roku hitlerowcy rozstrzelali 40 Polaków.
  • ul. Grójecka 77 – tablica upamiętniająca miejsce, gdzie w gospodarstwie rodziny Wolskich ukrywał się Emanuel Ringelblum.
  • ul. Grójecka 93 – kamień upamiętniający Józefa Piłsudskiego (na terenie szkoły), przeniesiony z dawnego ogródka jordanowskiego przy ul. Opaczewskiej.
  • ul. Grójecka 95 – kamień upamiętniający miejsce, gdzie w sierpniu i wrześniu 1944 roku hitlerowcy rozstrzelali kilkuset Polaków.
  • ul. Grójecka 104 – tablica upamiętniająca fakt, że w piwnicach tego domu 4 sierpnia 1944 roku, SS-mani z SS Sturmbrigade RONA wymordowali granatami kilkudziesięciu ukrywających się tam mieszkańców.

Ciekawostki

Ulica Grójecka pojawia się w utworze "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza w rozdziale XIII: Skręciliśmy w Grójecką, kurz, pył, hałas i zaduch, kończą się kamienice, poczynają się kamieniczki i niewiarygodne wozy z warzywami, z pierzem, z mlekiem, kapustą, ze zboże, sianem, żelastwem, i śmieciem zapełniają ulicę brzękiem, stukiem, szczękiem.

Galeria

Advertisement