Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Grójecka Kolej Dojazdowa.
ulica 1-216
Grójecka
Grójecka.JPG
ul. Grójecka (rejon pl. Narutowicza)
Dzielnica: Ochota
Okres powstania: XIX wiek
Długość: 3 500 m

Ulica Grójecka (dawniej także aleja Grójecka, częściowo aleja Krakowska) – ulica, która biegnie przez całą Ochotę, od pl. Zawiszy do al. Krakowskiej. Nazwa ulicy nawiązuje do miasta Grójec, w kierunku którego biegnie.

Historia

Zobacz więcej w artykule: Historia ulicy Grójeckiej.

Ulica wywodzi się z dawnego traktu krakowskiego, który został uregulowany w latach 1818-1823 i obustronnie obsadzony drzewami, a przy jego wjeździe do miasta ustawiono dwie rogatki jerozolimskie.

Dawniej nazwę Grójecka nosiła również ulica Lisia.

Charakterystyka

Widok na Ochotę i zabudowę ul. Grójeckiej

Ulica Grójecka (rejon ul. Filtrowej)

Ulica Grójecka (rejon ul. Opaczewskiej)

Ulica klasy głównej. Stanowi kręgosłup komunikacyjny Ochoty, kursują tędy autobusy i tramwaje (zobacz: komunikacja miejska na Grójeckiej). Zabudowana jest starymi kamienicami i blokami mieszkalnymi.

W przyszłości w rejonie pl. Narutowicza może powstać stacja III linii metra. Dociągnięta ma też zostać ulica Racławicka. Być może ulica zostanie też zwężona, a uwolniona przestrzeń zostanie przekształcona w miejsca postojowe, drogi dla rowerów oraz miejsca dla ogródków kawiarnianych.

Przebieg

Ulica rozpoczyna swój bieg na pl. Zawiszy, gdzie zbiegają się Aleje Jerozolimskie, ul. Towarowa i ul. Raszyńska, po czym biegnie w kierunku południowo-wschodnim, krzyżując się kolejno z ulicami: Daleką, Spiską, Niemcewicza, Słupecką, następnie tworzy pl. Narutowicza (u zbiegu z Filtrową, Barską i Uniwersytecką), a kontynuując bieg mija kolejno ulice: Mochnackiego, Kaliską, Wawelską, Kopińską, Radomską, Winnicką, Baśniową, Siewierską, Banacha, Bitwy Warszawskiej 1920 roku, Opaczewską, Dickensa, Korotyńskiego, Włodarzewską i Harfową, by zakończyć się na wiadukcie kolei radomskiej, przechodząc w al. Krakowską.

Obiekty

Kościół Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (nr 38)

Kamienica (nr 40a)

Gmach XXI Liceum Ogólnokształcącego im. H. Kołłątaja (nr 93)

Warszawa Rakowiec

Wzdłuż ul. Grójeckiej znajdują się następujące obiekty:

Na rogu ul. Opaczewskiej znajduje się pomnik Barykada Września, zaś na rogu ul. Korotyńskiego jest krzyż przydrożny. Ponadto przy ul. Grójeckiej znajdują się trzy skwery: skwer Dobrego Maharadży na rogu ul. Opaczewskiej, skwer Reduty Kaliskiej na rogu ul. Kaliskiej oraz skwer Jerzego Kastrioty Skanderbega na rogu ul. Spiskiej. W rejonie al. Krakowskiej znajduje się również przystanek kolejowy Warszawa Rakowiec.

Ponadto przy ul. Grójeckiej znajdują się również wyróżniające się słupy trakcji tramwajowej – na wysokości ul. Filtrowej znajduje się jedyny w Warszawie słup z pałąkami wykonanymi według przedwojennego wzoru firmy Siemens, natomiast na wysokości ul. Opaczewskiej znajduje się przedwojenny słup trakcyjny ze śladami po pociskach z czasów kampanii wrześniowej 1939 roku.

Spośród nieistniejących zabudowań należy wymienić również kamienicę Oskara Hintza (nr 1) oraz gospodarstwo ogrodnicze Wolskich (nr 81), a także dawne karczmy: Karczma Ochota (rejon ul. Kaliskiej) i Karczma Czerwona (rejon ul. Dickensa)

Miejsca pamięci

Pomnik Barykada Września

Tablica pamiątkowa na ścianie budynku nr 104

Wzdłuż ul. Grójeckiej znajdują się też kolejne tablice pamiątkowe i miejsca pamięci:

Ciekawostki

Ulica Grójecka pojawia się w utworze "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza w rozdziale XIII: Skręciliśmy w Grójecką, kurz, pył, hałas i zaduch, kończą się kamienice, poczynają się kamieniczki i niewiarygodne wozy z warzywami, z pierzem, z mlekiem, kapustą, ze zboże, sianem, żelastwem, i śmieciem zapełniają ulicę brzękiem, stukiem, szczękiem.

Galeria