Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Dolina Służewiecka i zespół przystankowy Dolina Służewiecka.
ulica brak
Dolina Służewiecka
Ulica Dolina Służewiecka w Warszawie 2015.JPG
Ulica Dolina Służewiecka na skrzyżowaniu z ul. Nowoursynowską
Dzielnica: Mokotów, Ursynów
Okres powstania: lata 70. XX wieku
Długość: 2 400 m

Ulica Dolina Służewiecka – ulica biegnąca na granicy Mokotowa i Ursynowa.

Historia

Dolina Służewiecka w pobliżu bezkolizyjnego skrzyżowania z al. Komisji Edukacji Narodowej

Dolina Służewiecka w pobliżu skrzyżowania z al. Wilanowską

Dolina Służewiecka w pobliżu bezkolizyjnego skrzyżowania z ul. Puławską

Swoją nazwę otrzymała uchwałą Rady Narodowej m.st. Warszawy z dnia 31 stycznia 1969[1].

Została otwarta w sierpniu 1978 roku wzdłuż Potoku Służewieckiego, jako ulica odciążająca ruch w centrum miasta. Pierwszy autobus, kursujący na linii „177”, ruszył na ulicę dnia 19 listopada 1978 roku[2].

W 2015 roku arteria była drugą, najbardziej zatłoczoną ulicą Warszawy (po al. Prymasa Tysiąclecia)[3].

Przebieg

Ulica stanowi fragment drogi krajowej numer 7. Przedłużeniem ulicy od zachodu jest ulica Rzymowskiego, a od wschodu al. Sikorskiego, przecznice ulicy to al. Komisji Edukacji Narodowej (węzeł bezkolizyjny), al. Rodowicza i ul. Nowoursynowska. Ulicą odbywa się ruch autobusowy.

Otoczenie

W pobliżu Doliny Służewieckiej znajdują się m.in. Park Romana Kozłowskiego i Kopa Cwila, Fort Służew, Księży Staw, kopia jednego z pomników św. Jana Nepomucena oraz stary Cmentarz Służewski przy ul. Renety. W pobliżu Doliny Służewieckiej, przy ul. Fosa 17, znajduje się kościół św. Katarzyny.

Ulicą na całej długości biegnie ścieżka rowerowa[4].

Nazwa

Nazwa ulicy pochodzi od znajdującej się obok doliny Służewieckiej, którą płynie Potok Służewiecki.

W maju 2010 roku grupa mieszkańców zaproponowała nazwę ulicy "Dolina Służewska", nie została jednak zaakceptowana przez Zespół Nazewnictwa Miejskiego[5].

Plany na przyszłość

Po powstaniu Trasy Siekierkowskiej ulica przestała spełniać wymogi władz stolicy. Postanowiono poprowadzenie trasy wiaduktem, jednak spotkała się ona z protestem historyków sztuki, mieszkańców i proboszcza kościóła św. Katarzyny, którzy argumentowali, że zasłoniętoby wtedy zabytkową świątynie.

Zaproponowali oni poprowadzenie trasy 800-metrowym tunelem, ze względów finansowych postanowiono bezterminowo odłożyć inwestycję[6].

Planowane jest wybudowanie buspasa na odcinku al. Rodowiczaal. Wilanowska[7].

Przypisy