Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy w Śródmieściu. Zobacz też: ulica Długa w Wesołej.
ulica 1-52
Długa
Dluga.jpg
ul. Długa
Dzielnica: Śródmieście
Okres powstania: XV wiek
Długość: 875 m
Zabytek.png
nr w rej.
63

Ulica Długa – ulica położona w Śródmieściu w rejonach MSI Stare Miasto, Nowe Miasto i Muranów. Biegnie od skrzyżowania z Nowomiejską i Freta w okolice Arsenału i placu Bankowego. Jej założenie urbanistyczne wpisane jest do rejestru zabytków.

Ulica Długa zimą

Ulica zaczyna się skrzyżowaniem z Nowomiejską i Freta. Biegnąc na zachód, krzyżuje się kolejno z ulicami: Kilińskiego, Miodową, placem Krasińskich, Barokową, Bielańską i Bohaterów Getta. Kończy się ślepo w okolicach Arsenału, na wprost ulicy Andersa.

Historia

Początki ulicy Długiej sięgają średniowiecza, gdy stanowiła ona główny trakt łączący Warszawę z Sochaczewem i Łowiczem. Spełniała ona również funkcję targowiska, stąd duża szerokość ulicy między Freta a Barokową. Pełną zabudowę ulica otrzymała w drugiej połowie XVIII wieku – z tego okresu pochodzą najcenniejsze zabytki.

Po wojnie ulica straciła swoje znaczenie komunikacyjne, a jej rolę przejęła równoległa Trasa W-Z. Przebicie ul. Nowotki (dzisiejszej Andersa) spowodowało, że Długa, zamiast kończyć się na pl. Bankowym, ma ślepy koniec w pobliżu Arsenału i wyjścia ze stacji metra Ratusz Arsenał.

Od 12 lutego 1955 roku do 26 września 1976 roku ulicą Długą kursowała linia autobusowa 125, a w latach 1976-1980 autobus 144. W 1965 roku założenie urbanistyczne ulicy Długiej wpisano do rejestru zabytków pod numerem 63.

Najważniejsze obiekty

Pałac Raczyńskich

Kościół Matki Bożej Królowej Korony Polskiej

Galeria

Linki zewnętrzne