FANDOM

Czeska
Saska Kępa
Praga Południe
Czeska
ul. Czeska (rejon ul. Łotewskiej)
Okres powstania: lata 30. XX wieku
Długość: 275 m
Zakres numerów: 1-32

Ulica Czeska – długa na około 275 metrów niewielka uliczka położona w najstarszej części Saskiej Kępy w dzielnicy Praga Południe, ciągnie się między ul. Łotewską a Gruzińską. Ulica jest jednokierunkowa.

Nazwa ulicy pochodzi od Czechosłowacji – państwa w Europie Środkowej powstałego zaraz po I wojnie światowej w wyniku rozpadu imperium austro-węgierskiego. Nazwa nawiązuje więc, podobnie jak kilku sąsiednich ulic, do nowo powstałego kraju.

Początki zabudowy to lata 30. XX wieku, do dziś zachowało się mnóstwo domów z tego okresu. Ulicę upodobali sobie wówczas architekci. Swoje domy postawili tu tak znani projektanci jak Stanisław Marzyński czy Józef Szanajca, a także wielu innych. Zabudowa jest raczej zwarta, obustronna. Do lat 90. XX wieku ulica Czeska była jedną z ostatnich ulic brukowanych. Współcześnie wiele domów zostało tu wyremontowanych, nadbudowanych i zmodernizowanych.

Ulica rozpoczyna się od skrzyżowania z Łotewską, po czym kieruje się na wschód ku skrzyżowaniu z Gruzińską, gdzie ulica się kończy. Jest jednokierunkowa w stronę wschodnią. Pomiędzy Czeską a Berezyńską znajduje się łącznik – chodnik dla pieszych ułatwiający komunikację pomiędzy ulicami.

Obiekty zabytkoweEdytuj