ulica 2-9a
Tytusa Chałubińskiego
Chalubinskiego.jpg
ulica Chałubińskiego i ORCO Tower
Dzielnica: Ochota, Śródmieście
Okres powstania: 1881 rok
Długość: 500 m

Ulica Tytusa Chałubińskiego (dawniej Teodora) – ulica położona na pograniczu Śródmieścia i Ochoty.

Historia

Ulica zaprojektowana w 1871 roku, wytyczona została na terenach dawnego folwarku Świętokrzyskiego w 1881 roku i początkowo nazywała się Teodora, dla upamiętnienia carskiego namiestnika Teodora Berga.

W latach 1897-1901 wzdłuż zachodniej pierzei ulicy wzniesiono zabudowania dla Szpitala Dzieciątka Jezus. 7 lutego 1917 roku zmieniono patrona ulicy na Tytusa Chałubińskiego – lekarza, patologa, twórcy warszawskiej szkoły internistycznej, miłośnika przyrody, współtwórcy Towarzystwa Tatarzańskiego. W okresie międzywojennym wzdłuż ulicy wybudowano szereg gmachów rządowych, m.in. dla ministerstwa komunikacji.

Wówczas też planowano włączenie ulicy Chałubińskiego do planowanej trasy N-S, wraz z planowaną al. Niepodległości oraz wybudowaną dopiero po wojnie ulicą, nazwaną potem Marchlewskiego. W 1930 roku wzdłuż ulicy poprowadzono linię tramwajową, a w 1935 roku do Chałubińskiego przebito ulicę Wspólną.

Zabudowania ulicy nie uległy zniszczeniu podczas II wojny światowej, po niej zlikwidowano Ogród Pomologiczny, a w jego miejscu powstały najpierw szkoły, a potem wieżowiec Intraco II. W 1949 roku ulicę poszerzono, a w 1975 roku przebudowano także skrzyżowanie z Alejami Jerozolimskimi, oprócz tego w latach 19521970 ulicą kursowały trolejbusy.

Charakterystyka

Przebieg

Ulica rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z Koszykową i aleją Niepodległości, po czym kieruje się ku północy, krzyżując się kolejno z Hożą, Wspólną i Oczki oraz Nowogrodzką, by zakończyć się na skrzyżowaniu z aleją Jana Pawła II i Alejami Jerozolimskimi, znanym jako rondo Czterdziestolatka.

Otoczenie

Budynek Ministerstwa Obrony Narodowej (nr 3a)

Gmach Collegium Anatomicum Akademii Medycznej (nr 5)

Przy ulicy Chałubińskiego znajdują się współcześnie następujące obiekty:

Spośród nieistniejących obiektów należy wymienić Ogród Pomologiczny, który znajdował się wewnątrz ulic Chałubińskiego, Wspólnej, Emilii Plater oraz Nowogrodzkiej. Został zlikwidowany po II wojnie światowej.

Linki zewnętrzne